Na de overname afgelopen augustus van Marvia heeft PostNL een minderheidsbelang genomen in Scoupy. Deze mobiele app-dienstverlener biedt de gratis Scoupy-app waarmee consumenten via hun smartphone toegang krijgen tot kortingcoupons van winkels, horeca en vrijetijdsbesteding in hun directe omgeving. De transactie verloopt via dochteronderneming Netwerk VSP. PostNL wil een sterke positie opbouwen als dienstverlener op het gebied van e-commerce.
Huis-aan-huis-folderaar Netwerk VSP beschouwt de investering in Scoupy als een belangrijke stap in de strategie om aanbiedingen niet alleen via huis-aan-huis reclame onder de aandacht van consumenten te brengen, maar ook online en via mobiel. De PostNL-dochter onderhoudt al de website Folders.nl.
Volgens PostNL is de markt van mobiele coupons (mobile couponing) door het forse gebruik van smartphones de laatste twee jaar stormachtig gegroeid. Mobile couponing werkt via een app op een smartphone waarmee de consument, op basis van zijn actuele locatie of een geselecteerde stad, kortingscoupons kan zoeken en bekijken van winkels, horeca en vrijetijdsbestedingen. Om een korting te kunnen gebruiken moet de digitale kortingsbon lokaal, dus in de deelnemende winkel, geactiveerd en getoond worden.
Scoupy is de dienstverlener achter de gelijknamige app voor mobiele coupons. De software is ontwikkeld door de Duitse partner Pixelheimat. Dit bedrijf uit Hamburg is met een klein belang aandeelhouder van Scoupy.
Vision 2015
Afgelopen augustus nam PostNL Marvia over, een softwarebedrijf dat een online toepassing biedt waarmee klanten zelf advertenties, flyers, folders, visitekaartjes en posters kunnen produceren en vervolgens doorsturen naar printers en distributeurs.
De beide transacties passen bij de eind 2009 gekozen Vision 2015-strategie, waarin het postbedrijf zijn ambities beschreef om uit te groeien tot een toonaangevende dienstverlener op het gebied van e-commerce. Het bedrijf wil de gehele keten kunnen bedienen: het adviseren over online marketing en e-retail, het beheren en faciliteren van online winkels en elektronisch betalen, de orderverwerking, de fysieke aflevering en klantenservice na de levering. Aangezien de omzet uit de papieren postbestelling drastisch afneemt, zoekt PostNL naar alternatieve inkomstenbronnen.
Rabobank
Ook andere traditionele bedrijven uit de 'oude economie' investeren in internet- en mobiele apps. Zo kondigde Rabobank eind augustus aan een belang van 80 procent te hebben genomen in MyOrder, een Nederlandse leverancier van een mobiele bestel- en betaaloplossing. Oprichter Thomas Brinkman en Eijsink Afrekensystemen blijven, naast Rabobank, de belangrijkste aandeelhouders. Inmiddels zijn er al 150.000 Nederlanders die de gratis mobiele MyOrder-app gebruiken voor bijvoorbeeld de bioscoop, op het terras van een kroeg of om te parkeren.
Scoupy zit best goed in elkaar, ik heb er nog een artikel over geschreven voor de Consumentenbond: http://goo.gl/wFZF9
PostNL heeft zijn naam wellicht minder goed gekozen 🙂 Dat krijg je als je diensten gaat uitbereiden en meer doet dan post alleen. Al denk ik dat ze wel een goede beslissing maken door meer te doen dan post alleen.
Eigenlijk een beetje dezelfde gedachte als de switch van Dubai. Ze hadden 1 inkomstenbron: Olie. Die droogt een keer op en daarom zijn ze op tijd begonnen om meer te worden dan een olie staat alleen, en met verve.