Online dienstverlener Vivenda Media Groep verkoopt het belang van 50 procent in zijn Duitse joint venture aan mede-participant Sjoerd Hylkema. Vivenda blijft samenwerken met Vivenda Deutschland om de makelaarsoftware van dochteronderneming Factotum te verkopen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Daarnaast is Vivenda in gesprek met partners om de software in andere Europese landen aan de man te brengen.
Het beursgenoteerde Vivenda uit Schiphol-Rijk is via de dochterondernemingen Zuka.nl en Factotum actief in het automatiseren van marketingprocessen voor de onroerendgoedsector. Ongeveer een jaar geleden richtte Vivenda de Duitse joint venture op samen met Sjoerd Hylkema, ex-directeur van Factotum. Volgens bestuursvoorzitter Ron van Veldhoven heeft Hylkema na een jaar pionieren op de Duitse markt ambitieuze groeiplannen. 'De makelaarsmarkt in Duitsland ligt op het gebied van online marketingtoepassingen, zoals websites en apps, jaren achter op de Nederlandse markt. Nu Vivenda Deutschland daar een volwassen businessmodel heeft liggen, is het moment aangekomen om uit te breiden op de Duitse markt, maar ook naar Oostenrijk en Zwitserland. Om deze plannen in goede banen te leiden is het handiger als het bedrijf direct in Duitsland kan worden aangestuurd. Verkoop van ons belang ligt dan voor de hand.'
Garanties
Vivenda Deutschland, dat in Keulen kantoor houdt, zal optreden als wederverkoper van de software van Factotum. Daarnaast heeft Vivenda een Europees licentiemodel opgezet en wil het groeien in landen als Frankrijk, Spanje, Scandinavië en Engeland. 'Wij zijn momenteel in gesprek met partners die licenties van ons willen afnemen. Dit licentiemodel is een eerste stap om in 2012 een continue kasstroom te genereren en de toekomst van het bedrijf te waarborgen.'