Bijna anderhalf jaar na de primeur van de Amerikaanse bank Wells Fargo opent op 7 december ook ABN Amro een virtuele bankvestiging op Second Life. Philips kondigde gisteren aan de virtuele wereld te betreden, terwijl IBM dit ook al doet.
ABN Amro wil op Second life informatie aanbieden en een platform creëren waar (potentiële) klanten van de bank elkaar kunnen treffen. Ook gaat de bank op seminars organiseren voor specifieke doelgroepen, zoals startende ondernemers, pas afgestudeerden en zogeheten ‘preferred banking’-klanten. Daarnaast zal Abn Amro Second Life gaan inzetten voor het werven van nieuwe medewerkers.
Wietze Reehoorn, directielid ABN AMRO Nederland: “Second Life is een voorbeeld van een nieuwe generatie internet die snel aan populariteit wint en waar we vanaf een vroeg stadium bij willen zijn. Het geeft een extra dimensie aan de internetbeleving zoals we die nu kennen. Communicatie met klanten via internet wordt er directer en persoonlijker door.”
Ook Philips
Philips maakte gisteren bekend de stap te wagen. Het electronicaconcern wil Second Life vooral gaan gebruiken als feedbackkanaal. De inwoners van Second Life kunnen hun ideeën en wensen kwijt over onder meer de kleur en functies van producten. Philips heeft hiervoor een samenwerkingsverband met het ontwerpbureau Rivers Run Red gesloten. Dit bureau gaat de virtuale ruimte van het concern ontwerpen.