Het Chinese Lenovo wil tegen 2010 marktleider zijn wat betreft pc-leveringen. Het bedrijf, dat eerder IBM's pc-divisie opkocht, treedt vanaf het eerste kwartaal komend jaar buiten de landsgrenzen met pc's onder eigen naam.
Lenovo produceerde reeds pc's vóór de inlijving van IBM's kwakkelende pc-tak. In thuismarkt China is het dan ook met voorsprong de grootste. Het aantal verkochte Lenovo-pc's was in het tweede kwartaal dit jaar drie keer zo groot als dat van de nummer twee, HP.
De Chinese computermaker wist daarmee zijn toppositie weer te heroveren. Het had in het tweede kwartaal een marktaandeel van 19 procent. HP volgt met 12,3 procent, waarna Dell komt met 9 procent.
De terugkeer naar de eerste plaats in de thuismarkt is deels te danken aan de overname van IBM's pc-groep, maar ook aan sterke marktgroei voor de hele Aziatische regio. De pc-afzet groeide daar 7 procent vergeleken met het eerste kwartaal en 17 procent ten opzichte van het tweede kwartaal een jaar eerder. Landen die daar veel aan bijdroegen, waren volgens onderzoeksbureau IDC China, Korea en Australië.