Niet alleen Fujitsu stopt met zijn pc-activiteiten in Europa, ook de Japanse concurrent Dynabook. Deze fabrikant blijkt er al afgelopen april stilletjes de stekker te hebben uitgetrokken. Fujitsu is nog tot april 2024 actief in de Europese pc-markt.
In 2019 maakte de pc-divisie van Toshiba, onder de vlag van Sharp en Foxconn, in de markt een herstart onder de naam Dynabook. Het pc-portfolio werd vernieuwd én uitgebreid en het partnerprogramma kreeg een oppepper. Ook bood het computerbedrijf twee niche-producten aan: een zero-client laptop en een edge computer met een vr-bril.
In eerste instantie liep de rebranding goed; de corona-epidemie zorgde zelfs voor een boost aan orders vanwege het massale thuiswerken. Maar dezelfde epidemie zorgde uiteindelijk ook voor grote logistieke problemen. Bestelde apparatuur kon pas maanden later worden afgeleverd en voorraden begonnen bij partners op te lopen. Er was, in brede zin, te veel aanvoer die de markt niet kon verwerken. Toen de pc-markt na het einde van Covid-19 in een dal terechtkwam – alle thuiswerkers waren inmiddels voorzien van een pc – vormde dat de nekslag voor Dynabook in Europa. Afgelopen 1 april viel het doek voor de emea-tak van het pc-bedrijf en vertrok de fabrikant met stille trom van het continent.
Mismatch
Doodzonde, maar het besluit hing al een tijdje in de lucht, vertelt Ronald Ravel, oud-landendirecteur Benelux van Dynabook. ‘We hebben uiteindelijk te weinig marktaandeel weten te behalen om een kritische massa te vormen. Als er dan zo’n grote mismatch in de markt ontstaat, krijg je het als kleinere partij moeilijk.’
Bij de Benelux-vestiging in Breda werkte vijftien medewerkers, met name op sales en marketing. ‘Ons vertrek is netjes afgehandeld. Ik schat in dat twee derde inmiddels elders aan de slag is. Zelf heb ik een korte sabbatical genomen, na 32 jaar met veel plezier eerst bij Toshiba en daarna Dynabook te hebben gewerkt. Na mijn vakantie ga ik weer rondkijken. Ik hou alle opties open, zowel binnen als buiten de ict.’
Dynabook blijft vooralsnog actief in Azië, Noord-Amerika en Australië. Bepaalde grote klanten in Europa blijven nog wel bediend, maar dan vanuit reseller-ketens in Azië.