Mark Hurd, nu vier maanden ceo van HP, blijft doorgaan met ontmantelen van de erfenis van zijn voorgangster Carly Fiorina. Het nieuwste slachtoffer van die dadendrang is de HP iPod.
De overeenkomst met Apple die HP het recht gaf de iPod onder eigen naam op de markt te brengen heeft het daarmee anderhalf jaar uitgehouden. HP nam gemiddeld ongeveer vijf procent van de omzet van iPods voor zijn rekening. Dat brengt de omzet voor HP in het laatste kwartaal op ongeveer 325.000 stuks. Apple zelf verkocht er 6,2 miljoen.
Veel omzet zal het kappen met de iPod HP overigens niet kosten; het aandeel van vijf procent moet goed geweest zijn voor een kleine 60 miljoen dollar omzet in het laatste kwartaal. In diezelfde periode zette Apple met zijn 6,2 miljoen spelers meer dan 1,1 miljard dollar om.
HP heeft binnenskamers altijd geklaagd dat ze de nieuwe versies pas ter beschikking kregen als Apple er al lang en breed mee op de markt was gekomen. Bovendien viel er niet veel aan te passen aan de iPods, zodat het eigenlijk nooit een HP-gadget is geworden. Een Apple-woordvoerder heeft dan ook verklaard dat HP besloten heeft “dat het wederverkopen van iPods niet langer past in de digitale mediastrategie van HP”.