Marktpartijen die snel internet via glasvezel aanbieden zonder zelf over een landelijk glasvezelnetwerk te beschikken, krijgen een aantrekkelijk geprijsde toegang tot het glasvezelnet van KPN. 's Lands grootste telecombedrijf verlaagt de wholesaletarieven en hoopt daarmee markttoezichthouder ACM te overtuigen van zijn goede wil. Dit lijkt te lukken.
KPN is van plan om één landelijk tarief in te voeren waarmee concurrenten toegang krijgen tot zijn glasvezelnet. Zij hoeven dan alleen nog het laatste stukje glasvezel naar hun klant aan te leggen. Dit tarief wordt bovendien ruim tien procent verlaagd tot 16,56 euro per lijn. Ook de tarieven voor gedeelde toegang tot het glasvezelnet verlaagt KPN, in sommige gevallen tot dertig procent. Bij deze optie kan de afnemer zelf bepalen welke dienstverlening hij zijn klanten aanbiedt, terwijl de lijn wordt gedeeld met meerdere adressen.
Ook Glaspoort, de joint venture van KPN en pensioenuitvoerder APG die vooral in kleine gemeenten, landelijke gebieden en bedrijventerreinen glasvezelnetwerk aanlegt, verlaagt de tarieven voor toegang door concurrenten.
Concurrentie
Met de uniforme lagere tarieven verwacht KPN tegemoet te komen aan de kritiek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder onderzoekt sinds afgelopen zomer of de tarieven die KPN hanteert voor netwerktoegang het voor andere telecomaanbieders moeilijk maken om te concurreren met KPN. Bovendien bestudeert de ACM al sinds 2020 of de toegang tot vaste netwerken moet worden gereguleerd en of ze moet ingrijpen op basis van de mededingingswet.
De ACM staat positief tegenover de voorgestelde plannen van KPN. ACM-bestuurslid Manon Leijten meldt dat ze er ‘een betekenisvolle stap voor de telecommarkt’ in ziet. Ze overweegt de voorstellen bindend te verklaren. ‘Het gaat ons erom dat ook telecomaanbieders zonder eigen netwerk een goed en onderscheidend aanbod richting consumenten kunnen doen. Dat maakt snel internet voor iedereen toegankelijk tegen concurrerende voorwaarden en tarieven, ook op langere termijn.’