KPN heeft met een aantal partners een duurzame glasvezelbekabeling ontworpen en gaat deze in de praktijk testen. Het gaat om een ongekend dunne glasvezelkabel die door een evenzo dunne buis van gerecycled plastic loopt. Daardoor is er volgens het bedrijf flink op grondstoffen te besparen. KPN zegt het eerste telecombedrijf in Europa te zijn dat hiermee experimenteert.
KPN: ‘De aanleg is duurzaam door het gebruik van een innovatieve 4,5-mm kabel in een 10-mm buis in plaats van de conventionele 6-mm kabel in een 14-mm buis. Hierdoor wordt het volume aan gebruikte plastics met ongeveer 50 procent teruggebracht. Omdat de kabel en buis ook dunner zijn, past er meer van op een haspel.’
Zo neemt het aantal houten haspels met 70 procent af. ‘Dat betekent dat er ongeveer zes vrachttransporten minder nodig zijn om de geselecteerde 11.000 aansluitingen te realiseren’, aldus KPN. Het bedrijf becijfert dat de besparing in de hoeveelheid plastic per aansluiting overeenkomt met 760 plastic draagtassen.
De proef om een glasvezelnetwerk aan te leggen vervaardigd van 90 procent gerecycled plastic start in september 2020. Voor de fabricage van de buis waar de glasvezelkabel ingaat, is dan nog maar 10 procent nieuw plastic nodig, stelt de leverancier.
Prysmian en VolkerWessels
De duurzame bekabeling van glasvezel is ontwikkeld en getest in samenwerking met Allinq, Van Gelder Telecom, Prysmian Group en VolkerWessels Telecom. Het gaat om een proef in het Friese dorp Buitenpost en de Nijmeegse wijk Dukenburg. Bij een positief resultaat zal deze bekabeling vrijgegeven worden voor meer projecten van glasvezelaanleg
Erik van den Oever, commercieel verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het concept van Prysmian Group: ‘Door de kleinere en flexibelere kabels en buizen worden de vaak volle kabeltracés minder belast. Bovendien zijn ze makkelijker te installeren en reservebuizen zijn te hergebruiken.’
Veertig procent van de markt
KPN heeft de ambitie om eind 2021 meer dan 40 procent van de Nederlandse huishoudens van glasvezel te voorzien. Nu zijn ongeveer 2,6 miljoen huishoudens (32 procent) aangesloten op het glasvezelnetwerk van de leverancier. KPN legt zelf glasvezelnetwerken aan en werkt daarin samen met andere partijen.
Het bedrijf verwacht dat de vraag naar glasvezel de komende jaren blijft groeien door intensiever gebruik van internet (data), iot, gaming, virtual reality en kustmatige intelligentie.