Er is geen bewijs dat KPN en VodafoneZiggo de retailmarkt voor internet-, tv- en telefoniediensten te veel domineren. Om die reden hoeven ze hun kabelnetwerken niet open te stellen voor kleine concurrenten. Dat bepaalt het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), dat daarmee een besluit van toezichthouder ACM overrulet.
Van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) moest VodafoneZiggo per oktober 2018 andere marktpartijen toelaten tot zijn netwerk, zoals dit bij KPN sinds 2000 is gereguleerd. Het idee achter dit zogeheten marktanalysebesluit was dat het tweetal anders gezamenlijk een te groot aandeel heeft in de markt voor internet, tv en vaste telefonie. Volgens de toezichthouder kunnen ze hierdoor alternatieve aanbieders van de markt weren en vervolgens te hoge retailprijzen voor eindgebruikers hanteren.
VodafoneZiggo was het niet eens met het marktanalysebesluit en ging in hoger beroep bij het CBb, voor zakelijke geschillen ‘s lands hoogste rechtbank. Het College oordeelt dat de ACM het bestaan van de gezamenlijke marktmacht niet heeft bewezen en vernietigt het besluit. Hierdoor hoeft Vodafone zijn netwerk dus toch niet open te stellen voor concurrenten en vervalt de marktregulering bij KPN.
De twee aanbieders reageren tevreden. Volgens VodafoneZiggo is de Nederlandse breedbandmarkt ‘zeer competitief’ waardoor er in de markt ‘aantrekkelijke pakketten tegen concurrerende prijzen’ zijn. KPN meldt dat door de open netwerktoegang sprake is van gezonde concurrentie. De toegang tot het KPN-netwerk is voor lange termijn verzekerd voor concurrenten. Volgens het bedrijf verandert dit niet door de beslissing van het CBb.
Duopolie
KPN en VodafoneZiggo zijn de enige telecombedrijven waarvan zowel het vaste als mobiele netwerk landelijk dekkend is. Dat het CBb bepaalt dat er toch geen sprake is van aanmerkelijke marktmacht, heeft waarschijnlijk ook te maken met Europese telecom-mededingingsregels. Die hebben namelijk betrekking op monopolies (één dominante marktpartij) en niet op duopolies (twee dominante partijen).
Dit is natuurlijk onzin. Formeel, op papier klopt de uitspraak misschien. Maar denk eens na: als ik als nieuwkomer op de markt enige kans wil hebben om aansluitingen van klanten te realiseren zal ik toch enige vorm van connecties naar huizen fysiek moeten hebben.
Hoeveel kans denk je dat ik als nieuwkomer heb om in voldoende straten in Nederland een greppel te graven, daar een kabel in te leggen en vervolgens naar elk huis van elke aanstaande klant te graven, daar een kabel door de muur te trekken om vervolgens eindelijk de aansluiting te realiseren. En dat over het hele jaar heen?
Op papier domineren deze partijen wellicht de markt niet (elke provider kan zich toch aanmelden?) maar in de grond zeker wel. Een nieuwe partij zal toch echt, om reeel een kans te maken, toegang moeten krijgen tot het glas en koper in de grond om enige vorm van dienstverlening te kunnen bieden. Of deze partij moet voldoende geld hebben om een van deze grote aanbieders over te kopen, maar dan heb je effectief geen extra aanbieder.
Ik had toch meer gezond verstand verwacht van CBb voor het bedrijfsleven….
Iets in de achtergrond vermoedt een golfvriendje van een of meerdere partijen in dezen.