Clouddiensten zijn voor hostingproviders een opkomende kans op meer omzet. Dat is de conclusie uit van een recente studie van datacenterdienstverlener Interxion. Uit het onderzoek blijkt dat 57 procent van de Europese ondervraagden verwacht dat in 2015 40 tot 100 procent van hun omzet afkomstig is uit clouddiensten, 28 procent meer dan in 2012. In het onderzoek werden meer dan vierhonderd Europese en Amerikaanse serviceproviders ondervraagd.
Een interessante ontdekking uit het onderzoek is dat Europese serviceproviders niet de grote, internationale providers als belangrijkste concurrent zien. In plaats daarvan beschouwt 74 procent van de ondervraagden lokale spelers als grootste concurrent en slechts 13 procent ziet serviceproviders uit de Verenigde Staten als concurrent. Van deze 13 procent denkt 48 procent dat Amazon de grootste Amerikaanse concurrent is.
Inspelen op cloudmogelijkheden
Het onderzoek laat ook zien hoe hostingproviders inspelen op cloudmogelijkheden. 61 procent van de Europese ondervraagden geeft aan omzet uit de cloud te stimuleren. De drie belangrijkste manieren hiervoor zijn het bouwen van een cloudinfrastructuur (65 procent), het vergroten van de focus op service van topkwaliteit (61 procent) en uitbreiding naar andere landen (52 procent).
‘Tussen nu en 2015 groeit het aantal hostingproviders dat verwacht dat de meeste omzet voortkomt uit clouddiensten met 17 procent’, zegt Jelle Frank van der Zwet, marketingmanager voor het segment cloud bij Interxion. ‘Dit betekent voor hen een belangrijke kans om hun ervaring in te zetten bij het beheren van de infrastructuur en het hanteren van een lokale benadering van klanten om het bedrijf te doen groeien.’