ServiceNow, een Amerikaanse aanbieder van software voor it-servicemanagement in de cloud, heeft het Nederlandse Mirror42 overgenomen. Dit in 2004 opgerichte bedrijf uit Amsterdam levert performance management software met kpi (key performance indicator)-gedreven dashboards en puntenkaarten. Het product vormt de basis voor de tool ServiceNow Performance Analytics, die geschikt is voor mobiele apparatuur.
De kpi-dashboardsoftware van Mirror42 wordt onder andere gebruikt door partijen als Salesforce en Google. ServiceNow, dat sinds zijn oprichting in 2003 met zijn servicemanagement-oplossingen als software as a service (SaaS) snel groeit, heeft met de overname beslag weten te leggen op de kpi-technologie van Mirror42. Het Amerikaanse bedrijf, dat in 2012 zijn Europees hoofdkantoor in Amsterdam opende, maakt niet bekend hoeveel het heeft betaald voor de overname.
Beide partijen werkten sinds kort met elkaar samen. Daarin speelde ITSM-specialist 2e2 Consulting – inmiddels opgegaan in Logicalis – een sturende rol. Het bedrijf adviseerde ServiceNow om ook een rapportagetool aan te bieden en wees op het product van Mirror42. In eerste instantie sloten de drie partijen een samenwerkingsovereenkomst voor de Benelux. Daar is nu een overname uit voortgekomen.
De aankoop dooor ServiceNow betekent een exit voor investeerder Newion. Die was eind 2007 ingestapt met durfkapitaal om de ontwikkeling van de cloud-bi-toepassingen van Mirror42 te ondersteunen.
Ambitie en 42
ServiceNow is opgericht door Fred Luddy, een Peregrine Systems-veteraan. Zijn ambitie is om een cloudplatform aan te bieden voor het geautomatiseerd beheren van it-processen in bedrijven. Klanten kunnen op dit platform ook hun eigen beheertools ontwikkelen.
De bedrijfsnaam Mirror42 is geïnspireerd op een passage uit de sf-klassieker ‘The Hitchhikers Guide to the Galaxy’ van Douglas Adams. Daarin geeft de computer Deep Thought na jarenlange berekeningen ’42’ als ‘het antwoord op de ultieme vraag over het Leven, het Universum, en Alles’.