Vliegtuigmaatschappij KLM is begonnen met het uitreiken van ongeveer vijfduizend Apple iPads aan alle vliegers, senior pursers en pursers. De tablet ondersteunt het vliegend personeel bij hun werkzaamheden aan boord. Uit een pilot die eind 2011 startte, bleek dat klanten zo een betere service krijgen. Die pilot werd gestopt en de volledige uitrol werd wegens tegenvallende financiële resultaten voorlopig uitgesteld.
De pilot met het gebruik van een iPad aan boord werd uitgevoerd met ongeveer honderd cockpit- en cabineleden. Na evaluatie bleek dat cabinepersoneel via de iPad sneller en beter kan inspelen op de persoonlijke wensen van de passagier. Voor de vliegers biedt de tablet een extra hulpmiddel voor de vluchtuitvoering. Zo vindt er bijvoorbeeld snellere besluitvorming plaats doordat de vliegplannen eerder gedeeld kunnen worden. De volledige invoering van de iPads neemt enkele maanden in beslag. Dit najaar beschikken alle vliegers, (senior) pursers en senior cabin attendants van KLM Cityhopper over een iPad.
Dienstverlening voert boventoon
Begin april 2012 werd bekend dat KLM naar aanleiding van de pilot voorlopig niet de iPads aan het personeel ging verstrekken. Het beschikbaar stellen van een iPad voor het personeel in de cockpit en cabine van KLM-toestellen zou een investering vergen van 3,5 miljoen euro. Dat rijmde niet met een verlies van 809 miljoen euro over 2011 dat Air France-KLM toen boekte. In 2012 werd er wel meer omzet gedraaid, maar boekte het bedrijf nog steeds een fors verlies. De negatieve financiële situatie is nu echter niet meer reden om de iPads niet te verstrekken. Verbeterde dienstverlening richting de klant lijkt de boventoon te voeren.
‘Onze klanten hechten grote waarde aan persoonlijke benadering’, Peter Hartman, president-directeur van KLM. ‘Met de iPad is een meer persoonlijke service mogelijk en kan de klant bijvoorbeeld sneller geïnformeerd worden over last minute operationele wijzigingen. In economisch moeilijke tijden is het van groot belang om te blijven investeren. Innovatie en duurzaamheid speelt bij KLM een belangrijke rol. Als uiteindelijk al het papier dat onze crew nu meeneemt aan boord vervangen kan worden door de iPad, bespaart dit veel gewicht en dus ook brandstof.’
iPad bij andere vliegtuigmaatschappijen
KLM is niet de eerste luchtvaartmaatschappij die met iPads gaat werken. Het Amerikaanse United Continental Airlines kondigde eind 2011 aan elfduizend iPads beschikbaar te stellen aan piloten van de maatschappijen United en Continental in het kader van de paperless cockpit. Elke iPad vervangt ongeveer negentien kilo papier. Eerder kreeg American Airlines al toestemming van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA voor het gebruik van iPads in de cockpit. Ook Delta heeft een proef gedaan met iPads voor piloten. In Europa heeft British Airways de iPad getest en de Duitse maatschappij Lufthansa gebruikt de iPad als sinds april 2011 in de cockpit.
Wi-Fi
Sinds eind mei 2013 voeren KLM en Air France hun eerste vluchten met Wi-Fi aan boord uit. Dankzij deze nieuwe service kunnen passagiers tijdens de vlucht met de buitenwereld communiceren en gewoon blijven sms’en, e-mailen en internetten. Via de speciaal ontworpen internetportal beschikken ze bovendien over een breed assortiment gratis diensten, waaronder het laatste nieuws en relevante informatie over de luchtvaartmaatschappijen en hun bestemmingen.
In samenwerking met Panasonic Avionics voeren KLM en Air France de rest van het jaar een pilot uit aan boord van twee Boeing 777-300-toestellen. In alle reisklassen van deze twee toestellen hebben passagiers toegang tot een Wi-Fi-netwerk via hun eigen smartphone, laptop of tablet. Tegen bijbetaling van een vast bedrag kunnen zij bovendien vrijelijk e-mailen, internetten of sms’jes versturen. De toestellen worden wereldwijd ingezet binnen de netwerken van KLM en Air France. De draadloze internetservice, via het internetportaal aan boord of via de satelliet, is kort na vertrek beschikbaar, zodra het toestel een hoogte van zes kilometer heeft bereikt.
Een android tablet had ook gekund , was een stuk goedkoper geweest.
Voor Zakelijk gebruik hadden ze dit veel eerder moeten doen.
Nu kunnen ze weer winst gaan maken.