Glasvezelleverancier Eurofiber neemt voor een onbekend bedrag zijn kleinere concurrent Unet en zijn dochterondernemingen over. Door deze acquisitie koopt Eurofiber duizend kilometer aan zakelijk glasvezel en komt het eigen netwerk op zestienduizend kilometer. Daarnaast vergroot en verbetert Eurofiber zijn glasvezelnetwerk in de provincie Flevoland. Unet blijft binnen Eurofiber zelfstandig opereren en beide directeuren blijven aan.
Eurofiber hangt een groeistrategie aan waarbij het bedrijf jaarlijks groeit met duizend kilometer aan glasvezelverbindingen. Daarnaast wordt gekeken naar overnames. Op dit moment heeft Eurofiber in glasvezel een marktaandeel van 20 tot 25 procent en de komende jaren wil het bedrijf dit uitbreiden naar ongeveer 30 procent. In hun concurrentiestrijd komt Eurofiber dan vooral KPN tegen. Ceo Alex Goldblum weet wel hoe hij deze slag gaat winnen. ‘Wij hangen het model van een open netwerk aan, waarin er keuzevrijheid is in de afname van diensten. Wij willen niet met onze eigen afnemers gaan concurreren en dus leveren wij geen diensten via onze eigen glasvezelverbindingen.’
Dsl-klanten naar glasvezel
Unet hangt ook een open model aan en daarom past de organisatie volgens Goldblum zo goed bij Eurofiber. ‘Allebei onze klanten gaan profiteren van deze overname. Onze klanten, vooral in Flevoland, gaan profiteren van een fijnmaziger glasvezelnetwerk en wij kunnen hun dsl-klanten over laten gaan op glasvezel. Naast de duizend kilometer aan glasvezelnetwerk nemen we ook ongeveer duizend glasvezellocaties over. Daarnaast voegen we hun ongeveer tweeduizend klanten toe aan ons eigen klantenbestand.’
Unet deed zelf eerder dit jaar ook al een overname. Unet kocht 3400 kilometer aan buizennetwerk, aangelegd door Volker-Wessels Telecom. De uitbreiding omvatte de acht grote steden Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Nieuwegein, Rotterdam, Tilburg en Utrecht. Eurofiber kan dit buizennetwerk gaan gebruiken, maar zal dit volgens Goldblum niet direct doen. ‘Je blaast pas glasvezel als het nodig is.’