De rijksoverheid gaat zijn rekencentra verder consolideren dan eerder al is aangekondigd. Het eerste plan was om de 64 datacenters terug te brengen tot vijf, in de miljoenennota 2012 staat dat het Rijk toe wil naar slechts enkele rekencentra. Ook wordt de ict-dienstverlening verder gestroomlijnd. Deze aanpassingen van de bedrijfsvoering moet tot aanzienlijke kostenbesparingen leiden en tot een betere dienstverlening.
Er worden in 2013nog maar twee rijksdatacenters gerealiseerd. Volgend jaar starten ook de nieuwe shared service organisatie 'Internationale Functie' en de 'Autoriteit Consument en Markt'. Deze laatste is het gevolg van een fusie van de toezichthouders Opta, NMa en Consumentenautoriteit. Verschillende ministeries sluiten zich aan bij de facilitaire dienstverlener ‘FM Haaglanden' en de ict-dienstverlener 'SSC ICT Den Haag'.
SSC-ICT
Het Shared Service Centrum-ICT (SSC-ICT) moet voortaan zijn eigen broek ophouden. Vanaf 2013 wordt dit een baten/lasten-dienst in plaats van een kasdienst. De opdrachten komen onder meer van de ministeries van Infrastructuur en Milieu, van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Deze departementen financieren momenteel het budget van deze dienst. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties is verantwoordelijk voor SSC-ICT.
De rijksoverheid besloot in februari 2011 om het aantal datacentra terug te brengen van 64 naar vier à vijf. Ook werd bekend dat er één ict-werkplekbeheerder komt voor de kerndepartementen in Den Haag. Exact een jaar later maakte de rijksoverheid ook bekend dat, gekoppeld aan de grootscheepse centralisatie van het aantal datacentra, ook het aantal dienstverleners fors wordt teruggeschroefd. Naar schatting leverden zo'n 250 ict-partijen diensten aan de 64 rijksdatacentra.
Logius
Logius, belast met het beheer van e-overheidsvoorzieningen zoals DigiD en PKI overheid, keert terug naar zijn kerntaken. Projecten en producten die niet tot de core business behoren, worden geleidelijk overgezet naar een andere beheer- of projectorganisatie. De programma's Standard Business Reporting (SBR) en DigiInkoop zijn volgend jaar uitontwikkeld. Dit houdt in dat Logius dan zijn herziene strategie gaat uitvoeren. Wel zal de jaren daarna nog worden gewerkt aan kleine verbeteringen, maar in principe wordt Logius een beheerorganisatie. Doorontwikkeling vindt zoveel mogelijk buiten de deur plaats.
Per 1 januari 2013 wordt de SBR verplicht gesteld voor de aangiften inkomsten- en vennootschapsbelasting voor ondernemers. Dit en de ontwikkeling van de Electronic Purchasing-voorziening leiden tot meer baten en lasten.
Misschien terug naar een Rijks Computer Centrum?
Ik zag op RTL-Z een item over het datacenter van de Gemeente Amsterdam. Alleen al de koeling (met Amstel-water) misstaat niet als middelgroot Zuiderzeegemaal. Echt onvoorstelbaar wat een goed concept als Remote Desktop door prutsers in dat soort tenten aan mileuschade (heeft) veroorzaakt. Ze vonden zichzelf ook nog lekker groen bezig in dat item. Het ging volgens het intro in het spotje allemaal om dataverkeer, maar is daar meer voor nodig dan een 10 Gbit Layer 3 switch van 1u hoogte? Alles wat je voor zo’n tent niet in een stuk of vijf 19″ kasten redt, moet je bij jezelf over te rade gaan. Die gigantische hoeveelheid hardware moet waarschijnlijk gecompenseerd worden door wat ze besparen op de werkplekken. Maar dat wordt natuurlijk in geen duizend jaar gehaald. De belangrijkste overweging bij dat soort tenten is altijd geweest dat deployment zo lekker gaat op remote desktop. En dat komt op zijn beurt dan weer doordat de meeste ICT-directeuren pas in 2005/6 in de gaten kregen wat er sind 1999 allemaal was gebeurd inzake deployment.
Het bovenstaande voornemen van de Rijksoverheid is mooi, maar kan de vakpers niet eens wat aandacht besteden aan die enorme verspilling die jaar in jaar uit gaande is bij allerlei overheden en NGO’s?
In 1965 ben ik mijn ICT-carriere gestart bij de RMA (Rijks Mechanische Administratie). Deze verhuisde in 1970 naar Apeldoorn als Rijks Computer Centrum). Dat Rekencentrum deed het m.i. zo gek nog niet. Interessant om te zien dat we weer teruggaan naar die situatie.
Dit is een interressante ontwikkeling en een mooie oefening in tolerantie en samenwerking. De meeste rijksoverheidsdiensten zijn zelf budget verantwoordelijk en hebben zeer uiteenlopende operationele eisen.
Probeer maar eens de SIOD, de FIOD, de AIVD en de MID samen in 1 data center te krijgen. Rijksoverheid, pas op dat je goede voornemen niet tot algemene operationele verlamming leidt!
Het consolideren is een goede strategie waarbij er ook gekeken moet worden hoe data giganten als Google en Facebook omgaan met de opslag van hun data en het transport. De komende jaren zal de Rijksoverheid niet alleen geconfronteerd worden met een enorme toename in de hoeveelheid data maar zal deze data ook op een andere manier toegankelijk gemaakt moeten worden en gebruikt kunnen worden. Dat stelt aanvullende eisen aan de infrastructuur. De Rijksoverheid heeft – soms zonder het te beseffen – heel veel Big Data en zal van veel data tevens Open Data moeten gaan maken.
De hoeveelheden waar we over praten vraagt niet alleen om een zeer groen, flexibel en efficiënt datacenter / rekencenter wat ook jaren mee moet kunnen maar tevens om een ecosysteem wat met die al die (big)data slim overweg kan. Daarbinnen kan het datacenter functioneren voor de fysieke opslag met tiers 1 t/m 4, in combinatie met de benodigde compute power. Van traditioneel tot grid en HPC. Met al die data creëer je namelijk ook een Nationaal Archief. Dat kun je maar één keer goed opzetten, anders krijgen we een datakerkhof waar straks alleen data-archeologen terecht kunnen.
Als er dan toch nog gebouwd moet worden, kies dan voor een (nog maakbare) omgeving waar dit in de ruimtelijke infrastructuur geïntegreerd kan worden. Op die manier kan alle energie die hier doorheen gaat (dit zijn vele Megawatts) weer opnieuw gebruikt worden, bijvoorbeeld om een deel van een stad te verwarmen of voor land- en tuinbouw.
Donner destijds introduceerde het idee van 2 datacenters, ik denk 2-3 jaar geleden. Na een aantal overheids projecten was dit een bemoedigende gedachte, je ziet dat iedere overheidsdienst het wiel uitvindt en dat allemaal op kosten van de belastingbetaler. Zelfs binnen 1 departement kunnen er meerdere ICT visies en daardoor systemen voorkomen. Variëteit is macht en macht is binnen overheid belangrijk.
Ik hoop dat naast de concentratie van datacenters ook gedacht gaat worden aan concentratie van netwerken en beheer. Je ziet nu in 1 bedrijfsverzamel gebouw van de overheid meerdere netwerk aansluitingen, met soms dezelfde bestemming, sharing wordt niet toegestaan. Beheer zou ook op grotere schaalgrootte kunnen worden ingevoerd, dat kevert besparingen op.
Gelijkertijd dient standaardisatie en aanbesteding plaats te vinden zodat de kosten gaan dalen, voordat het zover is zullen er nog wat veldslagen over het bureau en de email worden gevoerd.
Volgens mij zit de journalist er naast. In de begroting staat wel dat er in 2013 twee datacenters worden gerealiseerd. Maar de andere 2 à 3 (als je ook defensie meerekent) worden later gebouwd.
Conclusie: er is niets veranderd.
Ook de verzelfstandiging van de SSC-ICT is al als onderdeel opgenomen in het uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst. Ik vraag me af of er iets aangescherpt is in deze plannen.
Je hebt gelijk Fred, dat is ook de informatie die ik net gehoord heb. Er worden nog steeds 5 rekencentra opgezet, waarvan 2 in 2013.
Hele oude wijn in nieuwe zakken. RCC, BAC, DCC… Laten we binnenkort eens wat privatiseren. Dat was vorige eeuw ook zo’n geweldig succes!