Bankier Van Lanschot ging dertig miljoen euro over budget met het project Drive. In 2005 kreeg het project een budget van zestig miljoen euro, maar in 2007 was duidelijk dat negentig miljoen euro nodig was om het project succesvol af te ronden. De overschrijding kwam doordat er een aantal modules werden toegevoegd en doordat de implementatie langer duurde dan aanvankelijk gedacht. De bankier schreef het afgelopen jaar 55 miljoen euro af op het project.
Het project Drive moest de verouderde backofficesystemen en een aantal applicaties vervangen. 'Uiteindelijk bleek het project complexer te zijn dan aanvankelijk gedacht', zegt een woordvoerder van de bank over de verhoging van het budget.
De bank schreef in het tweede halfjaar van 2008 en het eerste halfjaar van 2009 in totaal 55 miljoen euro af op het project. De invoering van het backofficesysteem Olympic wordt tot nader order uitgesteld. Na intern onderzoek in 2008 bleek dat een snelle invoering van het systeem niet meer noodzakelijk is. 'Door inhuur van externen hadden we extra ontwikkelcapaciteit en expertise. Het mainframe blijkt toch voldoende capaciteit te hebben. Ook het aantal storingen liep de afgelopen jaren sterk terug ', zegt een woordvoerder.
Nieuw klantmanagementsysteem
De bank voerde de afgelopen jaren wel een aantal ict-veranderingen door. Zo werkt Van Lanschot nu met een nieuw klantmanagementsysteem van Siebel en een nieuw managementinformatiesysteem. Voor klanten is er een nieuwe internetportal waar ze kunnen internetbankieren en gepersonaliseerde informatie kunnen opvragen.
Leverancier Accenture was bij de vervanging van het systeem betrokken. De ict-dienstverlener wil niet reageren op vragen van Computable. 'Wij hebben onze rol professioneel en capabel uitgevoerd. We zullen niet reageren op details van de beschuldigingen en raden aan dat u spreekt met de klant.'
De bank schreef eind 2008 20,5 miljoen euro op het project af. Over de eerste helft van 2009 werd nog eens 34,5 miljoen euro afgeschreven. Dit maakte de bank tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers op 11 augustus bekend.
Gaan we nu elk willekeurig project drie keer per week doorlichten? Lijkt me wat overdreven, en niet echt meerwaarde bieden. Doe dan een update op een eerder bericht.
En weer een project verprutst door Accidenture. Overal waar ik Accenture op een project tegenkom, blijkt hun formule hetzelfde: 10% senior, 90% junior, 200% gefactureerd.
16-08-’09 het is bijna ongelooflijk dat dit nog voorkomt. iedere jr weet dat je het met het geplande budget nooit uitkomt. en een goeie sr moet weten hoe hij het zijn baas moet presenteren. dat een extern bureau (bijna) altijd over de top gaat om de klant te veroveren – is onuitroeibaar. en er maar in blijven lopen, dat is ook onuitroeibaar lijkt het. ict is en blijft een – financiele – valkuil voor bedrijven al hoeft het niet.
Als meer ict dienstverleners zouden gaan werken volgens het principe van Goed Opdrachtgeverschap, zijn veel van deze misstanden te voorkomen. Eeuwig zonde dat dit soort partijen het ‘verzieken’ voor de rest van de branche.
ICT kan zo mooi zijn. Als de wil er van twee kanten maar is. Een aantal leveranciers wil zo veel en zo duur mogelijk factureren, veel klanten willen zo veel mogelijk hebben voor een kwartje. Gevolg: eigenlijk is er onvoldoende vertrouwen dus we gaan elkaar lekker voor de gek houden.
Zolang hebzucht en eigen belang belangrijker is dan het eindresultaat van een project, kunnen we nog alleen maar dromen van een goede, mooie samenwerking.
Ik herken de uitspraken van Joris en vind het ook heel spijtig en jammer dat dit telkens weer gebeurt.
Iemand vertelde me dat de bonus van Accenture medewerkers mede afhankelijk is van het aantal collega’s dat je binnen weet te kruien bij een opdrachtgever.
Het klonk onwaarschijnlijk, waardoor het waarschijnlijk waar is. Het verklaard in elk geval een deel van de problemen bij Van Lanschot.
Ron,
Als het ook maar voor de helft waar is wat zegt, dan moeten de rapen toch gaar zijn. Maar ja, zolang de klant het weet en het ook gewoon maar toestaat….
Het meest vreemde vind ik nog wel dat het de afgelopen tijd bol stond van de falende projecten en dat klanten nu NOG STEEDS raar opkijken als een project uitloopt of duurder wordt. We praten hier over miljoenen en niet een paar tientjes!
Andere kant, we praten hier over een miljoenenbusiness. En als het om geld gaat……..