Ict-dienstverlener e-PrivateOffice uit Lelystad levert voorlopig geen ict-diensten aan energiebedrijf Eneco. Daardoor zijn onderdelen van de bedrijfswebsite, internetverbindingen en e-mail afgesloten. Eneco nam onlangs het grotendeels failliete Econcern, (leverancier van duurzame energie) over. Dat bedrijf staat nog voor 1,3 miljoen euro in het krijt bij de ict-dienstverlener uit Lelystad. Uit rancune over de onbetaalde rekeningen heeft de leverancier de diensten stopgezet.
e-PrivateOffice heeft maandagochtend 10 augustus 2009 de levering van internetdiensten aan onderdelen van Eneco gestaakt. Energiebedrijf Eneco nam onlangs bedrijfsonderdelen over van de grotendeels failliet verklaarde duurzame energieleverancier Econcern. De ict-leverancier uit Lelystad zegt dat het van dat bedrijf nog 1,3 miljoen euro te goed heeft voor geleverde diensten en betalinggaranties.
Reinier Muller, directeur van e‑PrivateOffice, meldt in een persbericht dat hij: 'Niet van plan is om op te draaien voor de langlopende verplichtingen en investeringen die ten behoeve van Econcern zijn aangegaan.' Hij schrijft: ‘Het kan toch niet zo zijn dat de aandeelhouders miljoenen aan de verkoop overhouden en de overgenomen onderdelen vrolijk doordraaien en wij met schulden blijven zitten, die wij voor Econcern zijn aangegaan.'
Afgesloten
Volgens de directeur van de ict-leverncier uit Lelystad zijn de door Eneco overgenomen bedrijfsonderdelen van Econcern van de buitenwereld afgesloten. Hij schrijft: ‘Websites en e‑mail zijn nu praktisch buiten werking gesteld. Maar ook de internationale verbindingen tussen hoofdkantoor en vestigingen zijn tot nader order buiten gebruik gesteld.' De directeur zegt dat hij zijn diensten staakt zolang er geen bevredigende oplossing met de curator is bereikt.
De Utrechtse leverancier van duurzame energie Econcern werd in juni 2009 grotendeels door de rechtbank in Utrecht failliet verklaard. Eneco heeft onderdelen van het bedrijf overgenomen.
e-PrivateOffice levert op abonnementsbasis ict-diensten voor internet, email en videoconferentie waarbij klanten niet hoeven te investeren in apparatuur.
Energiebedrijf Eneco meldt dat alleen ict-diensten van Econcern zijn getroffen door de afsluiting.
Recent bleek me al dat de Eneco Website voor het invoeren van meterstanden een verlopen veiligheidscertificaat bezat. Kortom een voor consumenten onveilige situatie, waarin Firefox absoluut niet wil werken, IE8 laat zich onder protest nog wel inzetten. Ik begrijp nu wel waarom Eneco vrij lauw reageerde op mijn klacht: dit gaat nog wel even duren zo…
Tipje voor alle cloud_fans:
Dit is een mooi voorbeeld / praktijkcase wat je – als bedrijf te wachten kan staan – wanneer je je gehele ict hebben en houwen “in de clouds” hebt hangen. Een falende bedrijfsschakel en weg is je toegang tot je core business, applicaties, data.
Dit kan je overkomen met elke externe , buiten uw eigen deur “cloudservices” of “ict infra-structuur”, “hosting provider” partij. Niet betalen, hup de stekker eruit..
Is uw business(model) bestand tegen dit soort fratsen?
Ja, ook hier geldt: “Voor niks gaat de zon op”….Ook ik moet bij de bakker voor mijn brood betalen.!
Net als RV wil ik maar zeggen:
Dit zijn nou de bedrijfsrisico’s als je je ICT outsourced, c.q. in de ‘cloud’ onderbrengt…
Is je bedrijfsmodel daartegen bestand?
Je koopt een dienst in en die dienstverlener stopt met de dienst (om wat voor een redenen dan ook). Maar uiteraard zijn er uitgebreide uitwijkplannen en backups van bedrijfsdata op andere locaties, die ingezet kunnen worden, zodat de bedrijfsvoering ongehinderd kan worden voorgezet. Ahum, not dus. 😉
Want als zulk soort alternatieven er WEL waren (en getest), dan was outsourcen en inclouden lang niet meer zo interessant (financieel gezien).
“Uit rancune over de onbetaalde rekeningen heeft de leverancier de diensten stopgezet.”
Heet debiteurenbeheer tegenwoordig Rancune?
‘Is uw business(model) bestand tegen dit soort fratsen?’
Wat dacht je van dit soort fratsen eens even toe te passen op de praktijken van partijen bij dit soort faillissementen? Ik geef hem groot gelijk: niet betalen, hup de stekker er uit. Inderdaad ja, in dit geval heeft de crediteur een machtspositie, maar meestal kan hij naar zijn geld fluiten, zeker bij grote partijen als Eneco.
Doe nooit zaken met partijen die niet van je eigen kaliber zijn, tenzij je zo’n gegeven machtspositie bezit, anders hoop ik dat je een lange financiele adem hebt.
Het Enecoconcern had eens wat verder moeten denken dan z’n outsourcingneus lang is. En ook de consequenties van ICT buiten-de-deur moeten afdekken.
Overigens geef ik e-PrivateOffice groot gelijk!
Er is een dienst geleverd en de afnemer betaalt de rekening niet. Dan is het heel normaal dat de dienst gestopt wordt. Niks bijzonders.
Probeer bij KPN maar eens de rekening niet te betalen, moet je opletten wat er dan gebeurd… 🙂
Eneco is een energieboer, een nutsbedrijf met wettelijke leveringsplicht die doorloopt bij surseances en faillissementen. In hun tarief zit daarom standaard een percentage oninbare debiteuren.
Deze ASP heeft niet zo’n doorleverplicht maar wordt wel geconfronteerd met een claim op een failliete boedel en de vraag om door te leveren aan uit die failliete boedel van Econcern gekochte dochterondernemingen.
Het zakenleven is hard en onze faillissementswetgeving is nog 19e eeuws en daardoor uiterst ruig. Amerikanen schrikken zich vaak te pletter wat wij hier allemaal juridisch kunnen uitspoken in surseances, bij faillissementen en een doorstart.
Bij faillissementen komt de pijnlijke zakelijke waarheid veelal pas naar boven. In dit geval dus dat Econcern een miljardenconcern was dat zwaar op leverancierskrediet leefde.
Ik wil overigens niet de kost geven aan het aantal grote bedrijven dat tegenwoordig vrijwel geheel functioneert via operational leases en “asset-lite” constructies. Bedrijven die buiten de werknemers, eigen data- en administratiebestanden, briefpapier, huisstijl en wat koffiekannen en kopjes, niets bezitten, omdat alles is uitbesteed of ingehuurd, want “geen core-business”.
@peter… Algemeen probleem in het bedrijfsleven: teveel outsourcing, zover dat je je nog kunt afvragen of het wel het bedrijf zelf nog wel “iets” doet. Sterker nog, sommigen gaan nog verder waardoor ook de kennis niet meer in huis is van de eigenlijke “core-business”. Het is tijd voor het afschaffen van de VVD-doctrines!