KAS Bank heeft zijn mainframediensten uitbesteed aan Atos Origin. Binnen drie jaar wil de bank, gespecialiseerd in effectenondersteuning en de migratie van een mainframe- naar een Microsoft/Intel-platform hebben volbracht. De bank wil meer flexibiliteit in zijn it-omgeving krijgen om klanten beter van dienst te kunnen zijn. Er zijn geen plannen om de gehele automatisering bij derden onder te brengen.
De beursgenoteerde KAS Bank heeft een contract met Atos Origin gesloten voor het uitbesteden van de mainframediensten. De overeenkomst, waarvan de waarde niet wordt vrijgegeven, heeft voorlopig een looptijd van 2,5 jaar. 'Deze tijdsduur is gekozen omdat we verwachten binnen drie jaar het mainframe te hebben afgebouwd', vertelt Pim van der Horst, transitiemanager bij de zakenbank. 'Het contract kan altijd worden verlengd indien dat nodig is.' Over de waarde van het contract doet hij geen mededelingen.
KAS Bank verhuist de mainframediensten voor zijn locaties in Amsterdam (de centrale hub voor zijn ict), Londen en Wiesbaden naar het Europese mainframecentrum van Atos Origin in Essen. Daarbij is afgesproken dat de bank de mainframecapaciteit afneemt die het nodig heeft. 'We bouwen het mainframe af, maar er kunnen situaties ontstaan waardoor we toch meer mainframecapaciteit nodig hebben, bijvoorbeeld als we een nieuwe klant binnenhalen en die in ons systeem moet worden opgenomen.'
Flexibiliteit
Van der Horst vertelt dat flexibiliteit de belangrijkste reden is voor de migratie van de IBM zSeries naar een Microsoft/Intel-platform. 'KAS Bank heeft een belangrijke, selecte klantenkring. We willen met de automatisering dichter op onze klanten zitten om hen sneller van dienst te kunnen zijn.' Wat verder meespeelde in de beslissing om afscheid te nemen van het mainframe waren de kosten (Van der Horst: 'niet zozeer de hardware, wel de licenties') en de expertise ('het wordt steeds lastiger om mainframekennis binnen te halen').
Met het laten vallen van het mainframe vallen vijf voltijds arbeidsplaatsen weg. Het gros ervan zal overstappen naar Atos Origin. Vorig jaar augustus meldde Computable al dat KAS Bank het voornemen had het mainframe uit te besteden aan Atos Origin. Het heeft toch nog driekwart jaar geduurd voordat de officiële aankondiging volgde. Volgens Van der Horst heeft de bank het traject zorgvuldig willen uitvoeren. 'Er zijn een risicoanalyse en diverse tests uitgevoerd. Wij wilden bijvoorbeeld weten of de afstand van 250 kilometer tussen Amsterdam en Essen mogelijke capaciteitsproblemen zou kunnen veroorzaken. Dat bleek geen probleem voor de latency te zijn.' Verder liepen er onderhandelingen met de ondernemingsraad over het personeel dat hun baan bij de KAS Bank zou kwijtraken. En de kredietcrisis was een vertragende factor. 'Daardoor maakten we een pas op de plaats en moest er bij elk project worden bekeken of het prioriteit had en door kon gaan.'
Referentielijst
De bank koos Atos Origin na een selectietraject vanwege de omvangrijke referentielijst in de financiële sector. De automatiseerder beheert in Nederland bijvoorbeeld de it van betalingswerker Equens en beschikt verder over veel kennis van de ict in het effectenverkeer.
KAS Bank heeft vooralsnog geen plannen om meer ict-taken uit te besteden. De it-afdeling bestaat uit 120 fte (plus gemiddeld zo'n 20fte aan inhuur voor projecten). 'Op een personeelbestand van zo'n achthonderd werknemers is de it-graad van onze organisatie hoog. En dat blijft zo gezien de sterk ict-aangedreven werkzaamheden van de bank', aldus Van der Horst.
Over 1,5 jaar bericht: KAS Bank behoudt dienstverlening op basis van mainframe.
Daar gaat de uptime, elke week/maand Patches draaien
Waarom geen Linux als je naast hoge zekerheid en beveiliging, ook het kunnen benutten van mainframe-capaciteit, flexibiliteit en lagere migratie- en licentiekosten belangrijk vind?
De KAS bank zou maar snel met een systeemarchitect moeten gaan praten.