Ict-dienstverlener Capgemini leeft de spelregels rond collectief ontslag niet na. Dat zegt vakbond CNV Dienstenbond. Het bedrijf zou individuele werknemers onder druk laten instemmen met een beëindigingsovereenkomst. 'Het lijkt alsof Capgemini een ontsnappingsroute heeft gevonden om onder collectief ontslag uit te komen', zegt CNV-bestuurder Steffe Bak. De dienstverlener kan zich niet vinden in de conclusies van de vakbond.
Bedrijven in Nederland moeten collectief ontslag aanvragen voor werknemers wanneer ze binnen drie maanden twintig medewerkers of meer ontslaan. Dan moeten de vakbonden worden geïnformeerd over de ontslagen. Bak zegt meer dan vijftig reacties te hebben gehad van werknemers die gevraagd zijn een beëindigingsovereenkomst te tekenen.
Volgens Capgemini vallen de ontslagen niet onder de Wet Melding Collectief Ontslag. 'In de afgelopen maanden is scherp gekeken naar de individuele performance van een medewerker in het kader van ons reguliere hrm-beleid van instroom, doorstroom en uitstroom. Dit heeft meer dan in andere jaren geleid tot uitstroom. De criteria van ontslag zijn echter steeds gebaseerd op individuele prestaties', aldus een woordvoerder van de dienstverlener.
Maas in de wet
Volgens Bak is er een maas in de wet. Hij gaat daarom minister Donner van Sociale Zaken hierop wijzen. 'Wij kunnen hier niets aan doen door de leemte in de wet', zegt de bestuurder. Hij adviseert medewerkers die een beëindigingsovereenkomst krijgen, deze overeenkomst niet te tekenen. 'Ga niet in discussie, teken niet en neem contact op met de vakbond', zegt Bak. De dienstverlener zegt medewerkers overigens genoeg tijd te geven om advies in te winnen. 'Hun wordt ruimschoots de tijd geboden om zich met een juridisch adviseur over de inhoud van eventuele voorstellen te verstaan en zich daarover te laten adviseren.'
Henk Broeders, lid van de raad van bestuur van de dienstverlener, liet eerder al weten dat het bedrijf nu meer mensen ontslaat dan vorig jaar. 'Bij voorkeur kiezen we ervoor om mensen binnen het normale beleid te laten gaan. Dat gebeurt dan als het functioneren daartoe aanleiding geeft en er onvoldoende geloof is in een perspectief bij Capgemini voor de toekomst is.'
Dit is niks nieuws. Cap deed dit ook al in 2003 met vele medewerkers. Zakje geld mee (voor elk jaar een maandsalaris) en wegwezen. Op zich ook niks mis mee. Medewerkers hebben jarenlang mooie salarissen verdiend en als je je in die periode niet onmisbaar weet te maken, tsja….dan moet je je afvragen of je nog wel hoort bij zo’n bedrijf. Positief benaderen. Mooie kans om nieuwe weg in te slaan.
Capgemini is en blijft een bedrijf met een top in Parijs. In deze Lichtstad worden plannen gemaakt die in Nederland moeten worden uitgevoerd. “Frankrijk” wil dat Rightshore (India, Polen, etc) speerpunt wordt voor de ICT component, ten koste van de lokale (lees: Nederlandse) bevolking. Voor de komende twee jaar betekent dit dat (tenminste) ??n-derde van de populatie van Capgemini moet verdwijnen. Let wel: het afscheid nemen van medewerkers heeft NIETS te maken met slechte bedrijfsresultaten. Voor vele onderdelen van Capgemini zijn die namelijk dit jaar beter dan vorig jaar!
“Parijs” heeft het programma om afscheid te nemen van medewerkers “restruc” genoemd en een fors bedrag (? 70 miljoen) gereserveerd. Het lijkt alsof er voor HRM en management “bonuspunten” te verdienen zijn in het wegwerken van medewerkers, want er wordt voortvarend aan gewerkt. Populariteit bij de P-manager is hierbij belangrijker als het (commerci?le) toekomstperspectief…
En ondertussen zijn de Bas-ers bij Capgemini binnen gekomen en proberen de collega’s van Capgemini hen met alle macht er weer uit te werken.
De bas-ers die met een glimlach naar hun werk gaan zijn op de vingers van één hand te tellen.