Een derde (32 procent) van de managers komt it-kennis tekort om digitalisering succesvol te maken. En 23 procent erkent dat zijn organisatie te weinig mensen in huis heeft met de juiste it-kennis.
Dit blijkt uit onderzoek van USoft (van het gelijknamige low-code-platform) onder 540 managers in Nederland. Kennisgebrek staat een flexibele it-omgeving in de weg en vormt daarmee een obstakel voor digitale transformatie.
Driekwart van de managers (78 procent) vindt zo’n moderne it-omgeving essentieel om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van de klant. Het gebrek aan it-kennis en capaciteit leidt tot verschillende uitdagingen. Zo vindt 28 procent van de ondervraagden dat er te veel focus is op de korte termijn; verouderde systemen worden hierdoor niet gemoderniseerd. Het aanpassen van kernsystemen is volgens een vijfde (21 procent) van de managers problematisch. Dit alles maakt dat de innovatie waar de business om vraagt – onder druk van klanten, cliënten of partners – niet goed van de grond komt. Een kwart (23 procent) van hen ziet dat hun organisatie digitalisering niet hoog op de agenda heeft staan, waardoor de urgentie ontbreekt.
Afhankelijkheid
Daarnaast wijst 28 procent van de managers op het feit dat medewerkers die dagelijks met systemen werken, zelf geen wijzigingen kunnen doorvoeren. Zo blijft de afhankelijkheid van de it-mensen groot. Nu de krapte op de arbeidsmarkt voor it’ers aanhoudt, moeten organisaties door gebruikmaking van nieuwe technologie manieren vinden om de productiviteit van it-teams structureel te verhogen. De eindgebruiker moet de ruimte krijgen zelf invulling te geven aan it-oplossingen die nodig zijn.
Het onderzoek richtte zich op organisaties met meer dan vijftig medewerkers. Bijna de helft van de respondenten kwam van organisaties met meer dan 250 medewerkers.
Om precies te zijn is 33% afgerond een derde hoewel ik denk dat nog zo’n 25% van de managers zichzelf overschat. Niet op het gebied van IT-kennis maar over hoe deze toegepast wordt binnen de processen. Dit een is beetje generaliserend maar ervaring leert dat niet goed duidelijk is hoe e.e.a. op het operationele als ook het tactische niveau op elkaar ingrijpt terwijl er wel wonderen van de ICT verwacht worden zoals flexibiliteit.
En de eindgebruiker nog meer ruimte geven om zelf invulling te geven aan IT-oplossingen die nodig zijn lijkt me gezien de problemen die er al zijn met zoiets als Schaduw-IT niet zo’n goed idee. Onder schaduw-IT vallen de oplossingen die zich buiten het zicht van de managers bevinden waardoor het probleem van te weinig kennis niet opgelost wordt maar vergroot.
Wat oudlid zegt ben ik het helemaal eens.
Wat ik stuitend vind is dat iedere onderneming tegenwoordig een IT bedrijf is of volledige afhankelijk is van IT (in brede zin), maar dat deze waarneming niet aansluit hoe een onderneming hiermee om gaat.
Door een kennisgebrek worden ook de risico’s niet goed ingeschat of overschat.
Zoals Bert Hubert het in een podcast “de nerdfluisteraar” stelt in context van IT en overheid: Ook de kennis over de kennis wordt uitbesteed. Als er een snelweg moet worden aangelegd dan kan men niet de goede vragen stellen aan leveranciers, dus daar wordt dan weer een bureau voor ingehuurd.
Hoe kun je dan nog toetsen of je goed bezig bent?
Bizar dat Covid de digitale transformatie en Rusland de energie transitie innovatie stuwt….
Het is goede governance als organisaties ook IT deskundigheid op peil brengen en houden…
Nog erger Henri, in Den Haag moeten ze een adviesbureau inhuren om te bepalen wat groente en fruit is. Als simpel product uit de klei zou ik me vanuit een beleidsvisie nog voor kunnen stellen dat je een belastingstrategie gaat voeren welke naar de afkomst kijkt, het achterliggende proces van bederfelijke groente en fruit invliegen is tenslotte niet zo duurzaam.
Om er ICT-touw aan vast te knopen, het beveiligen van data wordt een stuk eenvoudiger als je de landingsrechten ervan beperkt want nog geen 3% van de managers weet waar deze zich allemaal bevindt. Want de I van informatie gaat om een informatiebeleid maar hoe deze uiteindelijk is ‘ingeblikt’ in een ICT oplossing blijkt vaak niet duidelijk. Misschien dat je daar een adviesbureau voor in moet huren;-)