In het vierde kwartaal van vorig jaar, waarin nochtans de lucratieve eindejaarverkopen zitten, is de afzet van smartphones met 0,4 procent gedaald. Dat zegt het marktonderzoeksbureau Gartner. Over het hele jaar bedraagt de daling één procent.
Van de top-5 van de grootste gsm-verkopers ter wereld konden enkel Apple en het Chinese Xiaomi groeicijfers voorleggen. De rest ging er op achteruit. Ondanks de (lichte) daling blijft Samsung de grootste smartphoneproducent ter wereld. Zij konden in het vierde kwartaal bijna 70,5 miljoen stuks aan de man brengen. Apple volgt op korte afstand met iets meer dan 69,5 miljoen. Daarna komen Huawei, Xiaomi en Oppo.
‘2019 eindigde iets beter dan verwacht, dankzij licht verbeterde prestaties uit Noord-Amerika en Azië-Pacific’ aldus Anshul Gupta, senior onderzoeksanalist bij Gartner. ‘India, dat 151,9 miljoen stuks verkocht, nam de nummer twee-positie van de VS over. China handhaafde zijn koppositie, met een verkoop van 390,8 miljoen smartphones over het hele jaar.’
Na enkele mindere kwartalen kwam de iPhone van Apple opnieuw sterk opzetten, volgens Gartner lag dat vooral aan enkele prijsdalingen die Apple doorvoerde. Zeker in China kon Apple een mooi groeiparcours noteren, met 39 procent hogere verkopen in het vierde kwartaal. Maar ook in het V.K., Frankrijk, Duitsland, Brazilië en India deed het Californische bedrijf het goed.
Xiaomi kon haasje-over spelen met Oppo en staat nu op de vierde plaats, vooral hun goedkopere Redmi-lijn verkocht als zoete broodjes, vooral in Azië-Pacific. In China begon het bedrijf hogere prijzen te vragen om de marges op te krikken. Volgens Gartner heeft Xiaomi ook minder last gehad van het coronavirus in China. Zij verkopen hun gsm’s immers vooral online. Bedrijven als Oppo en Vivo doen dat meer via het traditionele retailkanaal.
Ook in het eerste kwartaal van 2020 zal corona een negatieve impact hebben op de verkoop in China, zegt Gartner. In andere werelddelen zal de impact eerder beperkt zijn, meent het bedrijf.