Marieke Snoep wordt de nieuwe chief business market van telecombedrijf KPN. Ze stapt over van T-Mobile naar KPN. Het managementteam krijgt daarmee na zeven jaar weer een vrouw in de gelederen.
Als chief business market krijgt Snoep de dagelijkse leiding over de activiteiten die KPN uitvoert in de Nederlandse zakelijke markt, zo meldt het bedrijf in een bericht over haar benoeming. Het gaat om een nieuwe functie die ontstond nadat KPN de rol van chief commercial officer (cco) in augustus opsplitste in een voor de zakelijke activiteiten en een voor de activiteiten in de consumentenmarkt.
Snoep is afkomstig van concurrent T-Mobile Nederland. Daar werkte ze sinds 2002. Vanaf oktober 2017 was ze chief commercial officer voor de consumentenmarkt. Kort daarvoor was ze cco voor de zakelijke markt. Voordat ze bij T-Mobile kwam, was ze consultant bij Solvision en Atos Origin.
Vrouwenquotum
Hoewel KPN in 2009 een vrouwenquotum voor topfuncties invoerde, had het bedrijf sinds 2012 een volledig mannelijk managementteam. In dat jaar vertrok Carla Smits-Nusteling als enige vrouwelijke bestuurslid en chief financial officer. Ook de recentelijk ingestelde tienkoppige executive committee telt geen enkele vrouw.
Computable schreef eind augustus 2018 dat het voor de hand zou liggen dat bij benoeming van een nieuwe chief business market de keuze op een vrouw zou vallen.
De wijzigingen in de managementstructuur kostte Frank van der Post zijn functie als de cco. Hij stapte half september op, enkele maanden voordat zijn termijn officieel verstreek. De Belg Jean-Pascal Van Overbeke werd al eerder aangesteld als chief consumer market. De functie van chief business market werd tijdelijk waargenomen door ceo Maximo Ibarra. De topman draagt dit nu over aan Marieke Snoep.