HPInc. frist zijn HP Partner First Program op. Het bevat nu een vereenvoudigde structuur met verschillende ‘membershiplevels’, een ge-upgrade HP co-marketing zone en een nieuw HP social media center. Dit maakt de Amerikaanse ict-gigant bekend tijdens de Global Partner Conference 2016 in Boston
‘Onze channelgemeenschap is zeer belangrijk voor de groei van HP. We willen het kanaal versterken en hebben het Partner First programma aangepast op basis van partnerfeedback. Dit programma biedt de inzichten en tools die het partnerkanaal nodig heeft om te groeien en te ontwikkelen binnen de markt’, aldus Jos Brenkel, hoofd van de global sales strategie en operations bij HPInc.
HP Partner First biedt nu drie ‘membershipniveaus’; platinum, goud en zilver. Binnen het programma hebben partners de mogelijkheid om in nieuwe salesspecialisaties in te stappen. Hierbij gaat het om volumeverkoop, specialisatie op het gebied van value en systeemintegratie. Op deze manier kunnen resellers volgens HP kiezen voor de salesspecialisatie die het beste bij hen past.
De volumeverkoop richt zich op persoonlijke systemen, printers en printtoebehoren. Valuespecialisatie biedt partners de mogelijkheid om specifieke competenties te ontwikkelingen rond geselecteerde producten, services en contractoplossingen. Door specialisatie krijgen partners expertise en kunnen ze volgens HP goed inspelen op trends in de markt. Systeemintegratie focust zich vooral op zogenaamde ‘global systems integrators’.
Andere specialisatievelden die in de eerste helft van 2017 worden uitgerold zijn A3 printing, DaaS en mobility-oplossingen.
Het nieuwe partnerprogramma omvat ook een vereenvoudigd en wereldwijd gestandaardiseerd compensatiemodel. Dit nieuwe raamwerk bevat minder variabelen waarop partners worden beoordeeld en bevat drie hoofdcategorieën: ‘core compensation’, ‘specialist compensation’ en ‘new business compensation’.
Co-branded marketingmateriaal
HP Inc breidt ook de online marketingtools voor partners uit. Deze ‘HP Co-Marketing Zone Plus (CMZ+) biedt de mogelijkheid om customized, co-branded marketingmateriaal te maken. Partners kunnen een lijst van potentiele klanten uploaden in het systeem en lokale of wereldwijde marketingcampagnes creëren. Er zijn vijf online modules: co-branded collateral marketing, elektronisch direct mail marketing (EDM), microsite marketing, event marketing of search marketing. Nadat marketingcampagnes zijn uitgezet, kunnen partners de effectiviteit wereldwijd volgen. ‘Door ons portaal te vertalen naar een end-to-end oplossing, verbeteren we de snelheid, het gemak en de effectiviteit waarmee onze partners werken en hun campagnes kunnen uitzetten’, aldus Vincent Brissot, vp en head of channel marketing and operations bij HPInc.
Online portal
De Amerikaanse firma heeft ook de online portal vernieuwd. Partners kunnen nu directe toegang krijgen tot de content die voor hen het meest relevant is. Partners die inloggen op HP Sales Central als een HP Partner Specialist, worden bijvoorbeeld direct naar de relevante landingspagina’s gestuurd en verbonden met hun specialisatie, aldus HPInc. Deze update wordt uitgerold met een focus naar A3-printing en uitgebreid naar andere producten in het komende jaar.
Social media center
Een laatste toevoeging aan het partnerprogramma is het social media center. Dit biedt strategische content over verschillende onderwerpen en HP-gerelateerd nieuws dat partners kunnen delen met hun volgens via verschillende social media kanalen. Alle content kan daarnaast ‘gecustomized’ worden. Deze social media tool wordt aan het eind van 2016 uitgerold bij partners wereldwijd, besluit het Amerikaanse bedrijf.
Gelijktijdig met de introductie van de nieuwe partneractiviteiten van HP Inc, maakte zusterbedrijf HPE ook bekend met een nieuw partnerprogramma te komen.