De Nederlandse bedrijven die de markt van de crm-software (customer relation management) betreden, vullen de vraag naar de bijbehorende specialisten vooralsnog op met interne verschuivingen. Van grote wervingscampagnes is nog geen sprake. Ze bereiden zich wel met extra scholing voor op de verwachte explosie.
De crm-markt is in volle ontwikkeling. Het aantal crm-toepassingen groeit volgens recente voorspellingen met 54 procent per jaar. Naast marktleider Siebel tuigen concurrenten als Oracle, Baan en SAP hun organisaties op om de strijd aan te gaan. Dat vereist specialisten die de producten verkopen en klanten begeleiden bij de invoering ervan. Op de oververhitte IT-arbeidsmarkt is de zoektocht naar deze professionals geen kinnesinne. Toch maakt het bedrijfsleven zich nog geen zorgen. Aangezien de grote vraag nog op gang moet komen, hebben ondernemingen momenteel genoeg aan de aanwezige kennis en de spontane instroom van crm-specialisten. "Pas als de vraag groter wordt, gaan we concreet actie ondernemen op de arbeidsmarkt", aldus René van der Kolk van implementatiepartner Inter Access.
Oracle Nederland heeft inmiddels een crm-afdeling opgezet. Deze divisie bestaat uit ruim veertig mensen, variërend van adviseurs tot verkopers en marketeers. De meeste medewerkers zijn afkomstig van andere Oracle-afdelingen, met name uit de erp-hoek.
Baan Nederland beschikt vooralsnog over voldoende crm-specialisten. Het heeft deze via overnames binnengehaald. De overname van Aurum uit de VS en het Nederlandse bedrijf Matrix bracht de nodige kennis in huis. Inmiddels zijn deze bedrijven samengevoegd tot één crm-afdeling. In Nederland bestaat deze divisie uit dertig tot vijfendertig mensen.
SAP traint momenteel zijn verkoopadviseurs. "We halen nog geen nieuwe mensen binnen voor de crm-markt. We hebben de kennis al in huis", aldus woordvoerster Karin Venverloo. Daarnaast spelen de partners van SAP een belangrijke rol. "Wij scholen onze partners in crm. Verder selecteren we nieuwe crm-partners."
Niet ieder bedrijf wacht af. Vantive bijvoorbeeld heeft recruteerders ingeschakeld om de specialisten te werven. "We zoeken mensen met een goede marketingachtergrond. Professionals met een grondige kennis van crm zijn vrijwel niet te vinden", zegt internationaal marketingdirecteur Tamelyn Holter. Ervaring met erp-software (enterprise resource planning) is een aanbeveling, maar geen garantie voor succes. "Bij erp ligt de nadruk op transacties, crm draait meer om relaties. Dat verschilt nogal", aldus Holter.