De Nederlandse model-gedragscode voor Elektronisch Zakendoen is in Genève door de VN als voorbeeld geaccepteerd voor dergelijke projecten.
Dit gebeurde tijdens de plenaire vergadering van de UNCEFACT, United Nations Centre for Trade Facilitation en Electronic Business.
De Nederlandse model-gedragscode voor Elektronisch Zakendoen is opgesteld door het Electronic Commerce Platform Nederland, een samenwerkingsverband van overheid en bedrijfsleven. Het doel van de code is het vergroten van vertrouwen in elektronisch zakendoen. ECP.NL is het nationale kennis- en coördinatiecentrum voor elektronisch zakendoen, met als doel het versterken van de internationale concurrentiepositie van Nederland in de digitale economie.
Een Engelstalige versie van het Nederlandse model zal in alle lidstaten worden verspreid. Wereldwijd gezien is de Nederlandse Code een van de eerste concrete producten van zelfregulering op dit gebied. Nederland is hiermee internationaal toonaangevend. De aanbeveling voor zelfregulering, evenals de Nederlandse Model Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen ontving veel steun. Onder meer Japen, Polen, Iran, Noorwegen en de Verenigde Staten onderschreven dit initiatief.
ECP.NL is in 1998 opgericht om tot een versnelde ontwikkeling en adoptie van e-commerce in Nederland te komen. Niet als technische ICT-ontwikkeling op zichzelf, maar als strategisch ingrijpende ontwikkeling voor de Nederlandse economie en concurrentiekracht. De definitie die het ECP.NL hanteert voor elektronisch zakendoen is: alle zakelijke handelingen die op elektronische wijze worden uitgevoerd. Het gaat dus om de gevolgen van allerlei vormen van elektronische zakendoen voor (bedrijfs- en administratieve) processen.
Per 1 januari 2001 heeft ECP.NL 175 deelnemers: bedrijven (aanbieders en eindgebruikers van e-commerce producten en/of diensten), branche- en beroepsorganisaties, ministeries, en onderzoek- en onderwijsinstellingen. Alle deelnemers dragen bij in de kosten afhankelijk van hun grootte.