De Nederlandse meta zoekmachine Surfboard is door overname van het Amerikaanse Lxquick een wereldspeler van formaat geworden.
"We genereren zo’n 13 miljoen pageviews per maand na deze overname", vertelt directeur Stephan van der Velden (24) van Surfboard Holding niet zonder trots. Sinds 1999 is hij bezig met het bouwen van eenmeta search engine. In 1999 kreeg hij de huidige portalhttp://www.surfboard.nl ofwel verzameling internetlinks gecombineerd met een meta search engine á la http://startpagina.nl van de grond met behulp van eeninformal investor, die 100.000 gulden doneerde. "Hiermee ging ik voor verdere financiering ofwel de eerste financieringsronde naar Holland Venture, die 2,1 miljoen gulden investeerden. Hiervan konden wij een grote overname betalen, zoals de Amerikaans-Franse zoekmachinehttp://www.debriefing.com. Ook hebben wij het Brits-Nederlandse www.baldey.com gelanceerd", aldus Van der Velden. Al gauw werd het tijd voor de tweede financieringsronde, waarmee Holland Venture nog eens 2,5 miljoen dollar investeerde. Van der Velden: "In totaal heeft Holland Venture tot nu toe 8 miljoen gulden in ons bedrijf geïnvesteerd." Door deze overnames groeide Surfboard snel en moest het business model worden aangepast. "We moesten – en moeten – kosten drukken door minder content en minder toeters en bellen op de site te zetten", verklaart Van der Velden. "We zijn van het idee een kennisportal te willen creëren afgestapt." Het meeste geld gaat echter zitten in adverteren en e-handel. Van der Velden: "We willen werken metbranded shops,die per klik gaan betalen, waardoor meer verkeer wordt gegenereerd naar die winkel." Surfboard mikt voor volgend jaar op een omzet tussen 3 en 6 miljoen gulden. "Zonder de hoge marketingkosten zouden we winst draaien", erkent Van der Velden. Over de hoogte van de overnamesom wil hij enkel kwijt, dat het ergens tussen de 5 en 10 miljoen dollar ligt. Holland Venture betaalt mee aan de overname.
Het is de bedoeling dat alle onderdelen opgaan in lxquick, behalve het vorig overgenomen www.startpage.com. "Dat is een ideale naam voor de wereldmarkt", erkent Van der Velden.
Dat is prachtig allemaal, maar hoe ziet Van der Velden c.s. zijn bedrijf over pakweg één jaar? "In Europa willen we voorlopig autonoom groeien, maar willen niet bewust naar de beurs. Maar je weet het nooit, natuurlijk, wat er op je weg komt. Een fusie in aandelenruil encashmet een Amerikaanse evenknie lijkt me prima", voorziet Van der Velden. "En dan samen naar de beurs gaan, het liefst de Amsterdamse babybeurs Euro.nm of de Nasdaq". Zover is het nog niet, maar het kan snel gaan. Naar die grote over te nemen Amerikaanse zoekmachine blijft het nog even gissen, maar zeker is, dat het Nederlandse Surfboard zich dan kan scharen achter giganten als Go2net, mamma.com en search.com. ‘To IPO or not to IPO’, dat is de vraag.