CM.com neemt het fintechbedrijf PayPlaza uit Amsterdam over. De snelgroeiende Nederlandse aanbieder van een conversational commerce-platform verwerft hiermee een innovatief point of sale (pos)-platform voor de acceptatie van betalingen.
De acquisitie vormt een volgende stap in de strategie van het Bredase CM.com om uit te groeien tot een omnichannel-communicatieplatform dat allerlei diensten met geïntegreerde betaaloplossingen biedt. Met de transactie is tien miljoen euro gemoeid, exclusief een winstafhankelijke bonus. De inlijving van PayPlaza draagt direct bij aan het ebitda-resultaat.
Het in 2010 opgerichte PayPlaza heeft ongeveer vijftig werknemers verspreid over kantoren in Nederland, Duitsland en Spanje. Rond 20.000 betaalterminals zijn aangesloten op het platform. De inkomsten, voornamelijk uit licenties, bedragen jaarlijks vier miljoen euro. PayPlaza verbindt partners met zijn pos-gateway, pos en mobiele pos-terminals. Het is een complete mobiele kassa. Tot de klanten behoren winkelbedrijven als Zeeman en het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Jeroen van Glabbeek, ceo CM.com, ziet een toenemende vraag naar oplossingen die online- en mobiele betalingen alsmede betalingen in fysieke winkels integreren. De oprichters van PayPlaza waaronder ceo Edgar Plasa blijven in het bedrijf werkzaam.