Het Amsterdamse fintech-bedrijf Factris hoeft zijn naam niet te veranderen. Rabobank-onderdeel Facturis verloor namelijk gisteren, 3 april 2019, de door hen aangespannen rechtszaak. Bovendien moet Facturis de proceskosten van ruim zestienduizend euro aan Factris betalen.
Volgens Facturis, een online facturatieplatform van de Rabobank, zouden de namen Facturis en Factris tot verwarring kunnen leiden voor klanten. Daarnaast was Facturis er volgens Factris van overtuigd dat het fintech-bedrijf, dat openstaande facturen van klanten overneemt en verwerkt via zijn factureringsplatform, zou profiteren van de merknaam Facturis. De rechter dacht er echter anders over en stelde Rabobank op alle punten in het ongelijk.
Banken vs. fintech-bedrijven
Brian Reaves, ceo van Factris, ziet de rechtszaak als een voorbeeld van de strijd die momenteel leeft tussen banken enerzijds en fintech-bedrijven anderzijds. ‘We zijn blij met deze triomf, maar weten dat banken oorlog blijven voeren tegen fintech-ondernemers.’ Banken hebben volgens hem teveel macht. En zelfs zoveel macht dat ze de toegang tot bankrekeningen tegen kunnen houden, waardoor bedrijven als Factric volgens hem niet de dienstverlening kunnen bieden die ze willen geven. Hij spreekt over ‘the dark side of banking’, waarbij banken toegang tot bankrekeningen moeilijker maken of zelfs onmogelijk en dat rechtszaken als deze enkel gevoerd worden om fintech-bedrijven te traineren en hun eigen fintech-ondernemingen een kans van slagen te geven.