Bankautomatiseerder Ohpen gaat met Aegon een nieuw platform ontwikkelen ter vervanging van de huidige spaar- en beleggingsystemen. Het gaat in eerste instantie om de vernieuwing bij het bankbedrijf en dochteronderneming Knab. Daarna volgt de vervangingen van de spaar- en beleggingsadministratie en bijbehorende software bij de pensioentak.
Aegon wil naar een silo-overstijgend it-platform toe dat de administratie en distributie van alle spaar-, pensioen- en beleggingsproducten naar meerdere labels ondersteunt. De meerdere administraties en softwareoplossingen van derden worden vervangen door het platform van Ohpen en ontsloten door een moderne en flexibele interface (honderd procent api-gebaseerd). Het betreft alleen het spaar- en beleggingsportfolio; de modernisering van de hypotheek- en verzekeringsadministraties vallen niet onder het contract met Ohpen.
De implementatie van het platform wordt gefaseerd uitgevoerd waarbij de eerste fase naar verwachting aan het einde van dit jaar gereed is. Nadat deze migratie is afgerond, worden alle rekeningen van (bank)spaar- en vermogensbeheerklanten van Aegon Bank door Ohpen geadministreerd.
Microbelegging
Volgens Matthijs Ahler, chief commercial officer bij Ohpen, kunnen financiële concerns weliswaar doorbouwen aan hun oude backoffices maar zijn deze toch minder geschikt om moderne bankdiensten te ondersteunen. Hij wijst bijvoorbeeld op het verwerken van microbeleggingen via smartphones. Dat kan beter met modernere platforms.
Ohpen is in 2009 opgerichte automatiseerder die is gespecialiseerd in de modernisering van it bij financiële dienstverleners. Het Amsterdamse bedrijf heeft zo’n honderd man in dienst: tachtig in Nederland, tien in Engeland en nog eens tien in Spanje waar een ontwikkelstudio is gevestigd.
Modernisering
Aegon is de laatste jaren bezig aan een it-vernieuwingsslag bij zowel de front- als backoffice. Zo ontwikkelt het concern in samenwerking met de Indiase offshorespeler HCL nieuwe front end-oplossingen en investeert het in fintech-bedrijven.
Om verder te digitaliseren is een modernisering van de backoffice ook noodzakelijk. Dat gebeurt op twee manieren: door rationalisatie en standaardisatie van de applicaties en door een scheiding van omgevingen, zodat de legacy de vernieuwing niet in de weg staat en er makkelijker is te werken met standaardoplossingen.