De Deense erp-leverancier Uniconta betreedt de Nederlandse markt. Het bedrijf verwacht toe te slaan nu steeds meer midden- en kleinbedrijven hun lokaal geïnstalleerde (on-premise) pakketten vervangen door software die via de cloud wordt geleverd. Uniconta is een bedrijf van de Deense erp-ondernemer Erik Damgaard die in eigen land sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw actief is binnen de erp-software.
Hij verkocht eerder Axapta en Navision aan Microsoft dat de nieuwe versies van die producten onder de naam Dynamics AX en NAV ( Nu Dynamics 365) in de markt zette. Erp-platform Uniconta bestaat uit standaardfunctionaliteit voor de financiële administratie, crm, projectenadministratie en supplychain. Het is volgens de makers een multi-tenant cloudgebaseerd erp-platform dat integreert in branchespecifieke oplossingen. Dat wil zeggen dat meerdere klanten vanaf eenzelfde server en database worden bediend. Dat moet zorgen voor lagere kosten per gebruiker per maand.
Het software-as-a-service (SaaS)-erp-systeem is gebaseerd op de kennis en ervaring van de eerdere ontwikkeling van vijf erp-applicaties. Dat zijn onder andere Concorde XAL en Microsoft Dynamics AX. Het platform is ontwikkeld op basis van de laatste Microsoft-technologie.
Volgens de directeur van Uniconta-Nederland. Stefan van den Brink, is er in een markt met partijen als Unit4, Exact, Afas, Visma en Microsoft Dynamics zeker plaats voor een nieuwkomer. ‘Een belangrijke doelgroep bestaat uit gebruikers die hun on-premise erp-pakketten vervangen.’ Als voorbeelden noemt hij Multivers van Unit4 en Accountview van Visma of partijen die Dynamics Navision on-premise hebben draaien. Nu bepaalde leveranciers de doorontwikkeling van die on-premise pakketten staken hoopt hij die bedrijven als nieuwe klant op te tekenen.
Doelstelling: beursnotering in VS
Uniconta is bezig met een Europese uitbreiding van de activiteiten. Gesteund door een investering van ruim negen miljoen euro is het bedrijf bezig om uit te breiden naar meerdere landen. Oostenrijk en Nederland zijn na Denemarken, IJsland en Noorwegen de eerste in dat rijtje. ‘Daarnaast worden de mogelijkheden bekeken om in Duitsland, Zweden en zelfs Thailand de markt op te gaan. Het uiteindelijke doel is een beursnotering in de VS’, verklapt Van den Brink.
Nu het distributeurschap voor Nederland is verworven, kan het partnerkanaal worden opgebouwd. Uniconta Nederland bestaat op dit moment uit een team van vijf verkopers en marketeers dat vanuit een vestiging in Veenendaal een partnerorganisatie aan het opzetten is. De erp-leverancier organiseert op 5 september 2017 een evenement om dat partnernetwerk in Nederland op te bouwen. Daar is ook oprichter Erik Damgaard aanwezig.
Partnernetwerk
Uniconta zoekt partners die kennis hebben van verschillende branchegebieden en specifieke modules kunnen bouwen. Het bedrijf zoekt naar een mix van partners die zich richt op bijvoorbeeld kleine implementaties, grote erp-projecten en specifieke brancheoplossingen.
Volgens Van den Brink biedt de leverancier goede voorwaarden en heeft dat in het kanaal al voor de nodige rumoer gezorgd. ‘Sommige leveranciers bieden hun partners na een verkoopovereenkomst maar voor een beperkt aantal jaren een percentage van de omzet, bijvoorbeeld twee jaar. Wij zetten, onder voorwaarden dat de klant tevreden is over de samenwerking, een veel langere overeenkomst op. Zo weten partners, die vaak flink moeten investeringen dat ze die kosten later ook terugverdienen.’
Bij Uniconta hebben zich inmiddels ruim honderd mensen van zo’n 70 verschillende partners gemeld voor het evenement. Uiteindelijk wil de Nederlandse directeur met een groep van zo’n 15 partnerbedrijven aan de slag. In Denemarken heeft Uniconta 125 partners.
Erik Damgaard
Erik Damgaard Nielsen is sinds het begin van de jaren tachtig actief in de Europese industrie voor erp-software. Hij is de grondlegger van Danmax, Concorde Økonomi, Concorde XAL, C5, C5 Light, Axapta en nu Uniconta. Daarnaast heeft hij aan de wieg gestaan van de ontwikkeling van Straticor, een digitaal handelsplatform.
Volgens Uniconta richtte Damgaard richt zich op de slimme inzet van data-analyse nog voordat ‘big data’ gemeengoed werd. Het bedrijf maakt voor de expansie van zijn activiteiten gebruik van partnernetwerken.