De Rotterdamse Haven heeft met instemming van de Duitse en Nederlandse douane de administratie van goederenexport gedigitaliseerd. Duitse bedrijven die hun goederen via de Rotterdamse haven uitvoeren kunnen voortaan papierloos exporteren. Na het indienen van een uitvoeraangifte bij de Duitse Douane hoeft de transporteur géén papieren documenten meer mee te nemen. Dat is vastgelegd in een overeenkomst tussen de Duitse en Nederlandse Douane.
Exporteurs moeten hun lading vooraf aanmelden bij Portbase, het Port Community System van de Nederlandse havens. Voor de Rotterdamse containerterminals was de papieren administratie al langer niet meer nodig. Binnen Nederland was papierloos vervoer al langer toegestaan.
Door als exporteur of expediteur de lading vooraf aan te melden via Portbase kan het transport naar de haven zonder verdere begeleidende papieren plaatsvinden. Rianne Groffen, director marketing & sales van Portbase: ‘Dat exportlading nu ook vanuit Duitsland papierloos naar Rotterdam kan is een volgende mijlpaal. Het past in het streven van Portbase om de logistieke ketens van bedrijven zo eenvoudig mogelijk te maken.’
Vanaf najaar 2014 verplicht
Het papierloos aanleveren van exportcontainers kan bij alle grote containerterminals in Rotterdam: ECT Delta Terminal, Euromax Terminal Rotterdam, ECT City Terminal, APM Terminals Rotterdam en Uniport.
Het uitbannen van papier bij export vanuit Duitsland sluit bovendien aan bij de opening van twee nieuwe containerterminals op Maasvlakte 2: Rotterdam World Gateway (RWG) en APM Terminals Maasvlakte II (APM Terminals MVII) die het najaar van 2014 plaatsvinden.
Die nieuwe terminals stellen het elektronisch voormelden van douanedocumenten, lading en modaliteiten in Portbase vanaf het najaar van 2014 verplicht. Pas daarna is het mogelijk containers te brengen en te halen.
750 meter papier
Zowel RWG als APM Terminals MVII richten geen terminalbalie meer in. Dat maakt het fysiek onmogelijk om nog papieren uitvoergeleidedocumenten af te geven. De nieuwe vereenvoudigde werkwijze tussen Duitsland en Nederland scheelt volgens de haven op jaarbasis een stapel papier van ongeveer 750 meter hoog.