Defensie is nog niet in staat om op een goede manier de logistieke dienstverlening uit te voeren. Reden hiervoor is dat het vorig jaar in gebruik genomen ict-systeem van softwareleverancier SAP nog niet optimaal werkt. Daarnaast heeft Defensie zijn datakwaliteit niet op orde wat ervoor zorgt dat het SAP-systeem blokkeert. Dit zeggen verschillende Defensie-leidinggevenden in het kwartaalblad Militair Logistiek Magazine.
In het tijdschrift is te lezen hoe verschillende leidinggevenden van Defensie nog niet tevreden zijn over het gebruik van het SAP-systeem. Het systeem werd via het ict-programma Speer (Strategic process and enabled reengineering) bij Defensie uitgerold. De Rekenkamer berekende onlangs dat dit programma Defensie ongeveer negenhonderd miljoen euro gaat kosten. Dat is beduidend meer dan de 165 miljoen euro kosten (exclusief twintig miljoen euro licentiekosten) die in 2004 vooraf waren berekend.
De Rekenkamer waarschuwde in zijn rapport dat Defensie wel vaart moet maken, omdat trage invoering er anders voor kan zorgen dat de voordelen van het SAP-systeem niet voldoende worden benut. Defensie rechtvaardigt de hoge kosten voor Speer tot nu toe altijd omdat met de invoering ervan grote besparingen te behalen zouden vallen.
Achtergrondartikel
Defensie gelooft nog steeds in deze kostenbesparingen, maar merkt wel dat het gebruik van SAP op dit moment nog niet zijn vruchten afwerpt. Sterker zelfs, op dit moment moeten nog meer handelingen worden verricht omdat nog niet ieder Defensie-onderdeel op SAP over is. Daarnaast heeft Defensie zijn datakwaliteit niet op orde waardoor het SAP-systeem vaak blokkeert. Verschillende leidinggevenden lichten dit toe in het achtergrondartikel ‘SAP levert vooral meer inspanningen op’.
En wat over de “zwakte in mijn betoog”: ik ga in op de Eindrapportage SPEER en wat ik daar zag. Ik kan onmogelijk ingaan op wat ik niet weet.
@Nico
Ik ben het met je eens dat sommige ICT projecten mislukken omdat ze door ICT managers werden gestart en “bestuurd”. Maar dat hoeft niet a-priori altijd het geval te zijn. Slechts in die gevallen waar er geen match is gemaakt tussen vraag en aanbod.
Overigens bestaan er talloze andere redenen voor het falen van ICT projecten en dit is er maar een van.
Oneens ben ik met je het als je dan vervolgens de schuld bij die ICT-ers neerlegd. Als ik een huis bestel bij een aannemer en vervolgens geen enkele controle uitoefen op: kwaliteit (match vraag en aanbod), doorlooptijd en kosten heb ik het uitsluitend aan mijzelf te wijten als het eindprodukt ongeschikt is, te duur is en te laat wordt opgeleverd.
En zo is het ook de Defensie organisatie te verwijten wanneer zij een groot project aanbesteed en er zelf geen vorm van sturing aan geeft.
Het gaat hier primair om het ontduiken van verantwoordelijkheid, iets waar in de publieke sector meestal geen consequenties aan verbonden zijn.
Laten we niet vergeten dat er ook honderden militairen en burgerpersoneel jaren hebben meegewerkt aan dit project. De meeste zijn zelfs bevorderd ondanks de slechte resultaten. Drie jaar Speer als kapitein, 2 jaar studeren en ‘afstuderen” op een rapportje over Speer, terugkomen als Majoor en weer een paar jaar mee hobbelen en op na de volgende vage opleiding en bevordering.