Genalice, Science Rockstars, Buzzoek en Synerscope zijn de vier jonge Nederlandse bedrijven die meedoen aan de finale van de innovatiewedstrijd CODE_n14. Het thema is big data. In totaal doen er vijftig bedrijven uit de hele wereld mee aan de finale, die plaatsvindt tijdens de komende editie van ict-vakbeurs CeBIT in het Duitse Hannover. De finalisten, gekozen uit ruim 450 inschrijvers, mogen hun bedrijfsmodel op de beurs presenteren in hal 16. Voor de winnaar ligt dertigduizend euro klaar. De CeBIT 2014 wordt volgend jaar gehouden van 10 tot 14 maart .
Onder auspiciën van de ict-vakbeurs CeBIT wordt voor de derde keer de innovatiewedstrijd CODE_n gehouden. Onder het motto ‘Driving the Data Revolution’ zocht CODE_n voor de finale naar jonge bedrijven – omschreven als de big data avant garde – die met vernieuwende oplossingen inspelen op de big data-trend. Op 12 maart 2014 wordt op de CeBIT bekendgemaakt welk ‘avant garde’-bedrijf ie er met de dertigduizend euro vandoor gaat.
Er waren ruim 450 inschrijvingen uit zestig landen. De meesten finalisten komen uit de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland maar er zijn ook meerdere bedrijven uit Nederland, Brazilië, Spanje, Bulgarije, Israël en Frankrijk geselecteerd. België, Luxemburg, Estland, Finland, Ierland, Canada en Hongarije leveren elk één startup.
De oplossingen die de finalisten aanbieden, richten zich op verschillende sectoren, zoals de industrie, zorg, financiën, bouw, detailhandel, het transport en het nutswezen. Ze lopen uiteen van 3D-modellen voor hersenonderzoek, planning- en analysetools tot aan een digitale stressmeter tegen burnout-verschijnselen en een transportmanagementsysteem tegen files.
Nederlandse finalisten
Het kwartet Nederlandse finalisten bestaat uit Genalice, Science Rockstars, Buzzoek en Synerscope.
Het Harderwijkse Genalice levert software voor het combineren van dna-analyses met andere diagnostische informatie uit grote hoeveelheden medische data.
Science Rockstars uit Amsterdam biedt een analysetool waarmee met behulp van slimme algoritmes menselijk gedrag bepaald kan worden. Bedrijven kunnen de tool inzetten om aan de hand van online en actuele marketinginformatie klantprofielen op te stellen.
Buzzoek, eveneens uit de hoofdstad, heeft technologie in huis waarmee bedrijven direct een klantenbindingprogramma kunnen opzetten met een klantenkaart (loyalty card) zonder dat er een pre-registratie nodig is.
Synerscope uit Eindhoven levert software voor data-analyses waarbij complexe queries worden vervangen door visuele representaties.
CODE-n
CODE_n, wat staat voor ‘Code of the New’ (het innovatie-dna), is opgezet door Ulrich Dietz, directeur van de Duitse ict-dienstverlener GFT Technologies. Tot de partners behoren E&Y (Ernst&Young) en de CeBIT/Deutsche Messe.
Thema’s van de eerdere edities waren mobiele oplossingen (CODE_n12) en energiebesparing (CODE_n13). Vorig jaar was het Rotterdamse Greenclouds, een broker van overtollige computercapaciteit uit datacenters, een van de winnaars.