De Belgische automatiseerder Cegeka neemt een meerderheidsbelang in DSA Vision. Dit Hoofddorpse bedrijf levert op Microsoft gebaseerde bedrijfssoftware aan woningcorporaties en commerciële vastgoedbedrijven. Er werken 65 medewerkers. De omzet ligt op zo'n 10,7 miljoen euro. De softwareactiviteiten van Cegeka Nederland op het gebied van vastgoed en zorg worden, na de definitieve bekrachtiging, vanaf 1 januari 2014 gebundeld met die van DSA Vision in het onderdeel Cegeka-DSA. Bij de start bedraagt de gecombineerde jaaromzet ruim 25 miljoen euro en telt de nieuwe organisatie circa 160 werknemers. Standplaats is Veenendaal.
De Belgische Cegeka Group neemt een meerderheidsbelang van 60 procent in Cegeka-DSA; de andere aandelen komen – elk 20 procent – in handen van Anton Vreugdenhil, directeur Cegeka Nederland en Flip Goudsmit, algemeen directeur DSA Vision. Zij vormen het bestuur van de nieuwe organisatie. Voordat Cegeka-DSA daadwerkelijk kan worden gevormd moeten de komende tijd nog diverse procedures worden doorlopen, waaronder een adviesprocedure met de ondernemingsraad van Cegeka Nederland.
DSA Vision-directeur Goudsmit meldt dat de activiteiten vanuit Hoofddorp naar Veenendaal worden verplaatst, waar Cegeka is gehuisvest. Hij verwacht dat niet alle 65 werknemers mee zullen gaan, deels omdat ze de verhuizing niet zien zitten, deels omdat er naar verwachting vanwege de overlap in functies met die van de Cegeka-medewerkers een aantal werknemers overtallig zullen worden verklaard.
Marktaandeel
Beide bedrijven hebben op de sociale vastgoedmarkt een marktaandeel van ongeveer 15 procent. Het nieuwe bedrijf Cegeka-DSA krijgt dan ook een sterke marktpositie van zo’n 30 procent binnen de corporatiesector. Wel moeten de software-omgevingen op elkaar worden afgestemd. Er is daarbij een keuze gemaakt voor het primaire pakket Empire van DSA Vision dat is ontwikkeld op basis van Microsoft Dynamics Navision.
Cegeka was juist de afgelopen jaren gestart met de vernieuwing van zijn Microsoft Dynamics AX-platform. Dit Dynamics Wonen wordt naar verwachting ingeruild voor de Empire-omgeving, waarbij klanten nog wel vijf jaar ondersteuning krijgen op de AX-modules die ze hebben draaien. Dit wordt in overleg met klanten goed afgestemd, benadrukt Vreugdenhil. Verder wordt nog gekeken welke aanvullende software-oplossingen die Cegeka gebruikt op het gebied van bijvoorbeeld business intelligence of documentbeheer bij het Empire-platform kunnen worden geschoven, alsook de kennis die binnen Cegeka aanwezig is over onderhoudssystemen.
Samenvoeging
DSA Vision is ook actief op de markt voor commercieel vastgoed en verenigingen van eigenaren (vve’s). Daar heeft het een marktaandeel van circa 5 procent. Het nieuwe Cegeka-DSA heeft de ambitie om in dit marktsegment de komende jaren verder te groeien. Daarnaast is Cegeka nog actief in de zorgsector. Binnen Cegeka-DSA worden de Cegeka-software en -diensten binnen de segmenten wonen en zorg samengevoegd met de activiteiten van DSA Vision. Volgens Anton Vreugdenhil zal over een paar jaar, drie, nadat de integratie van de activiteiten voor de sociale en commerciële zijn succes heeft bewezen, het Empire-bedrijfssoftwareplatform ook in de zorgsector worden aangeboden.
De outsourcings- en detacheringsactiviteiten van Cegeka Nederland blijven overigens buiten de fusie. Wel zal Cegeka-DSA nauw samenwerken met deze tak om klanten naast software-oplossingen ook andere ict-diensten te kunnen leveren als geïntegreerd end-to-end aanbod. Bij Cegeka werken in totaal 2100 mensen (omzet 2012: ruim 214 miljoen euro). Het bedrijf beschikt over diverse eigen datacentra, onder andere in het hoofdkwartier in Hasselt.
Onder druk
Cegeka, dat in 2006 corporatie-automatiseerder Databalk overnam, en met name het in 1985 opgerichte DSA Vision zagen de afgelopen jaren hun marktaandeel bij de middelgrote en grote woningbouwcorporaties groeien. Volgens beide bedrijven is de vraag dit jaar echter fors teruggelopen en staat de vastgoedmarkt staat onder grote druk. Vreugdenhil: ‘Deze markt is gedwongen aanzienlijke kostenbesparingen door te voeren – de bedrijfskosten moeten 25 tot 40 procent omlaag – terwijl de klanten een betere dienstverlening verwachten, ook online. Bovendien is deze markt is overvol door de vele kleine ict-bedrijven die hierop actief zijn.’ Door de krachten te bundelen verwacht Cegeka-DSA over een grotere slagkracht te beschikken om klanten te helpen met innovatieve ict-oplossingen.’
Volgens Goudsmit gaat het bijvoorbeeld om technologieën die organisaties beter in contact brengen met de eindklant. ‘Apps, portalen, nieuwe devices, zoals tablets en smartphones, en services spelen hierbij een cruciale rol. Dankzij de gecombineerde ontwikkelkracht kunnen we die vertaalslag maken. Met kennis van zaken verbinden we ons met de ambities van de klant en investeren in dat wat de klant verder helpt. Bovendien kunnen we het aanbod versterken met de outsourcingsactiviteiten van Cegeka.’