Coop Supermarkten zegt voor op schema te liggen met de uitrol van de SAP Forecasting & Replenishment (F&R)-module naar de 228 vestigingen. Eind 2014, in plaats van de geplande zomer van 2016, kunnen alle filialen en ondernemers gebruikmaken van SAP F&R, waarmee de supermarktketen in staat is beter de behoefte van consumenten te voorspellen en automatisch besteladviezen te genereren. Hierdoor kan zij met een minimale voorraad een maximale omzet realiseren. Coop heeft myBrand uit Geertruidenberg als implementatiepartner.
Inmiddels zijn zo’n zestig vestigingen van de supermarkt overgezet op een gesloten goederenstroom – voorraadregistratie op artikelniveau – als noodzakelijke tussenstap, en vijftig op automatisch bestellen.
Rond 1 maart 2012 begon myBrand met de inrichting van SAP F&R, op basis van een door Coop gemaakte blauwdruk. Toen dat gebeurd was, werd het systeem geïmplementeerd in de pilotwinkels van Coop in respectievelijk Enschede, Gaanderen en Schiedam. In juli 2012 draaiden alle drie de vestigingen volgens planning op SAP F&R. In het najaar van 2012 startte Coop met de uitrol van SAP F&R naar de overige filialen. Dat ging sneller dan gepland. Dit, terwijl Coop in de tussentijd nog een vijftigtal C1000-winkels had overgenomen.
SAP on Demand-platform
Volgens myBrand komt de voorspoedig lopende uitrol door de zorgvuldige implementatie. Ook speelt volgens de dienstverlener mee dat het bedrijf ook de hosting van het totale SAP-systeem voor Coop verzorgt. Doordat de supermarktketen SAP F&R sneller uitrolt dan voorzien, moeten er in een korter tijdsbestek veel meer data verwerkt worden. Aangezien de beschikbare capaciteit op het SAP on Demand-platform, waarop het SAP-systeem van Coop bij myBrand draait, makkelijk aangepast kan worden aan de behoefte van de supermarktketen.