Tijdens het door vijftigduizend mensen bezochte Oracle Open World in San Francisco kondigde de fabrikant een nieuwe partnerspecialisatie aan: Oracle Cloud Builder. De Nederlandse organisatie hoopt dat partners een breder deel van het aanbod van Oracle gaan aanbieden.
In San Francisco zijn meer dan 250 partners uit Nederland aanwezig. Bas Diepen, senior manager alliances en channels bij Oracle Benelux, vindt dat een verrassend groot aantal. 'Het zijn toch onzekere tijden en een reis van meerdere dagen kost tijd en geld.' Hij geeft aan dat de partners niet alleen komen om kennis op te doen, maar zeker ook om het netwerk met Orale en elkaar te onderhouden.
Technische sessies
Om die reden vormt een Partner Innovation Tour, waarbij verschillende bedrijven in Silicon Valley bezocht worden, een onderdeel van het programma. 'We hebben nu veel partners die medewerkers op directieniveau afvaardigden. Die kregen we in de 35 jaar dat Open World bestaat nooit hier voor vijf dagen vol technische sessies, maar wel nu het gaat om contacten en om de mogelijkheid business te initiëren met en voor elkaar.'
In die zin zijn de sessies in San Francisco een aanvulling op de reguliere OPN (Oracle Partner Network)-dagen, 'maar dit is veel grootser', stelt Diepen. 'Alles komt hier bij elkaar; distributeurs, resellers, value added resellers en system integrators.' En terecht, volgens de channelmanager. 'Wij kunnen niet zonder onze partners, ze spelen een grote rol in onze verkooppropositie.' Diepen verduidelijkt, dat in Nederland de verkoop van, bijvoorbeeld, Exadata vrijwel volledig indirect geschiedt. Hierbij gaat het om meer dan 55 machines bij ongeveer veertig klanten.
Geïntegreerde systemen
'Wat we na alle overnames en nieuwe ontwikkelingen bij Oracle hebben gezien, is dat ons productaanbod heel breed is geworden', aldus Diepen. 'Iedere partner doet er iets mee, neemt er iets uit. Wat het channelteam nu probeert te doen, is zorgen dat de partners een iets breder deel uit ons aanbod omarmen. Dus, simpel gezegd, de hardwarespecialist die via de verkoop van software tot de verkoop van geïntegreerde systemen komt.'
'Het kan ook op een andere manier, dat een specialist aansluiting zoekt bij een collega, zodat ze samen optrekken in een gemeenschappelijk aanbod naar een klant', vervolgt Diepen. Oracle stimuleert focus bij partners door de inmiddels 111 specialisaties waarin channelpartners zich kunnen certificeren. 'Gisteren kondigden we nummer 111 aan: Oracle Cloud Builder.'
Breder georiënteerd
Waar Diepen stelt dat het goed zou zijn als partners een breder stuk van het aanbod aanbieden, of samenwerking zoeken met collega's, daar steekt hij ook de hand in eigen boezem. 'Vroeger was onze channelorganisatie ingedeeld naar producten, in verticalen. Nu zijn ook de medewerkers in onze channelorganisatie breder georiënteerd en werken intensief met elkaar samen.'