Unigarant heeft zijn front- en backofficesystemen vernieuwd, evenals het extranet. Door de vervanging kan de invoer van tussenpersonen direct worden verwerkt. Ook werken medewerkers van Unigarant, tussenpersonen en consumenten voortaan in hetzelfde systeem. Er is bijna vijf jaar aan het project gewerkt. Automatiseerder Quinity uit Utrecht heeft samen met het Amsterdamse Indivirtual het nieuwe, op IBM-gebaseerde systeem geleverd.
Volgens Unigarant kunnen door het vervangen van het complete softwaresysteem zowel relaties als medewerkers van Unigarant sneller en efficiënter werken. Ook stelt de overgang naar het nieuwe systeem de verzekeraar in staat om vernieuwingen makkelijker door te voeren.
Unigarant is in 1972 opgericht en is een dochterondernening van de ANWB. De verzekeraar uit Hoogeveen (vijfhonderd medewerkers) is gespecialiseerd in particuliere schadeverzekeringen op het gebied van mobiliteit, recreatie, vrije tijd en wonen. Het verzekeringsbedrijf doet zaken met assurantietussenpersonen, de rijwielvakhandel, touroperators, reisbureaus en inkoopcombinaties, en met particulieren.
Conversie
Hoewel het project bijna vijf jaar heeft gelopen, is de conversie naar het nieuwe systeem slechts in twee weekeinden uitgevoerd. Gezamenlijk hebben Unigarant en de ANWB miljoenen polissen en relaties overgezet en tienduizenden schades omgezet van het oude naar het nieuwe systeem.
Unigarant koos voor de standaardoplossing van Quinity uit Utrecht, dat draait op hard- en software van IBM. Samen met Quinity is de laatste twee jaar een groot deel van de nieuwe functionaliteit ontwikkeld. Voor het extranet is ook gekozen voor een samenwerking met Indivirtual. Een deel van het extranet is de verzekeringsapplicatie QIS van Quinity en een ander deel, dat tussenpersonen voorziet van productinformatie, is samen ontwikkeld met webbedrijf Indivirtual. Het extranet draait op het content management systeem Alterian Content Manager.