CBR voert nieuwe planningsoftware in van Quintiq uit Den Bosch. Eerder kreeg het Maarssense Paralax de opdracht gegund, maar trok zich terug omdat de opdracht te complex zou zijn.
Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), verantwoordelijk voor de uitgifte van rijbewijzen in Nederland, voert een nieuw planningsysteem in. De Bossche leverancier Quintiq levert software voor de interne planning van praktijk- en theorierijexamens. De implementatie is halverwege februari 2009 gestart en zal naar verwachting in het vierde kwartaal van 2009 zijn afgerond. Er zijn geen financiële details bekendgemaakt. De software wordt stapsgewijs ingevoerd. Om storingen tegen te gaan vinden tijdens de implementatie tests plaats.
CBR besloot in 2007 software aan te schaffen voor de interne planning van examens die tot nu toe grotendeels handmatig plaatsvindt. De opdracht werd gegund aan softwareontwikkelaar voor personeelsplanning Paralax uit Maarssen, maar bleek bij nader inzien te complex. Het pakket zou niet in staat zijn het CBR goed te ondersteunen. De leverancier uit Maarssen zou zich volgens een CBR-woordvoerder voor de implementatie van start ging, hebben teruggetrokken. Paralax is om een toelichting gevraagd en heeft inmiddels gereageerd. (zie kader).
Complex
Bij CBR worden jaarlijks ruim een miljoen examens afgenomen. Daarachter gaat een complexe planning schuil. Meerdere variabelen spelen een rol. Er zijn verschillende soorten examens, verschillende examinatoren en de plaatsen verschillen. CBR heeft zestig vestigingen verspreid over vijf regio's. Daarnaast zijn er specifieke regels voor objectieve examinering. Zo mogen er bijvoorbeeld geen familiebanden bestaan tussen de examinator en de rijschoolhouder of tussen de examinator en de kandidaat. Het systeem moet bij verstoring van de planning, zoals ziekte van de examinator of een defecte lesauto, automatisch alternatieven bieden. CBR vroeg bij een extern buerau om advies en koos vervolgens voor de software van Quintiq.
Rijschoolhouders klagen geregeld over lange wachttijden bij examenaanvragen. Tijdens piektijden in het verleden liepen wachttijden op tot achttien weken. De nieuwe software moet zorgen voor verbeteringen. Daarnaast is de procedure voor aanvragen aangepast. Examens worden niet meer op naam van een rijschool geboekt maar op naam van de kandidaat. Rijscholen reserveerden voorheen blokken examens die vervolgens geannuleerd werden. Daardoor ontstonden capaciteitsproblemen.
Ict-problemen
Automatisering hoeft niet direct tot verbetering te leiden van de dienstverlening van CBR. Eind 2008 zorgde de invoering van een nieuwe back-end systeem, Dyktion, voor problemen met de aanvragen van rijexamens door rijscholen. Maar die ‘kinderziekten' zijn volgens CBR inmiddels verholpen. De nieuwe planningssoftware van Quintiq wordt ook aan Dyktion gekoppeld.
Daarnaast is er onmin tussen de ondernemingsraad en de directie van CBR. In februari 2009 trok de ondernemingsraad aan de bel over automatiseringsproblemen binnen CBR. Volgens de ondernemingsraad zijn er grote ict-problemen waardoor de dienstverlening te wensen over laat en gevaarlijke situaties ontstaan. De directie herkent die situatie niet. Adviesbureau Ernst & Young voert een onderzoek uit naar de mogelijke automatiseringproblemen bij CBR.
Reactie Paralax
"Na de gunning van het traject waarbij de gewenste functionaliteit op hoofdlijnen was besproken, bleek de toepassing na een aantal diepgaande workshops te specifiek voor Paralax. Paralax levert generieke roostersoftware en de wensen van CBR zouden grotendeels via maatwerk moeten worden uitgevoerd. Paralax heeft na uitvoerig beraad besloten dat de verhouding tussen generieke software en maatwerk te scheef zou komen te liggen en niet zou passen in haar bedrijfsstrategie. Kort na de gunning heeft Paralax besloten zich terug te trekken uit het project. We vinden het zeer spijtig dat we er niet zijn uitgekomen met CBR, maar hebben gemeend ons, ook in het belang van CBR, terug te moeten trekken om geen beloftes te doen die niet waar te maken zouden zijn."
R.C. Buikema
Algemeen directeur Paralax
Quintiq maakt een mooi stukje planningsoftware dat in elk geval nationaal en internationaal al goed wordt ingezet. Het zal een flinke zak geld hebben gekost…
Wat mij opvalt is de reactie van Paralax. Eindelijk een leverancier die niet voor de korte termijn gaat (aansprekende klant, leuke omzet maar een project met heel veel risico) maar kiest voor de lange termijn (jammer van de omzet, maar we denken dat we niet het belang van de klant dienen als we er toch mee aan de slag gaan). In mijn optiek een compliment waard. Blijft natuurlijk de vraag wie er zich wel aan wil wagen… ik ben benieuwd!
Tsja, zoveelste voorbeeld van symptoombestrijding. Werkelijke problematiek van CBR (ICT alignment) ligt op een heel ander vlak nl de verbetering van IT governance. Dat is hier de enige oplossing maar die vergt een heel andere aanpak dan wat Quintiq kan aanbieden.