Ciber Nederland gaat zich komend jaar meer richten op de markt voor human capital management (hcm). De ict-dienstverlener is al jaren actief binnen deze markt, maar wil zijn activiteiten verder uitbreiden. Zo is op 1 januari 2013 de Human Capital Management Service Line in het leven geroepen. Dit is een team van enthousiaste en gespecialiseerde Ciber-consultants op het gebied van hcm.
De oprichting van de aparte divisie is een vervolg op de toekenning van Ciber als Validated Expertise Partner voor SAP Human Capital Management in Nederland. Ciber verwacht dat cloud, rapid deployment solutions en mobile de belangrijkste hcm-trends zullen zijn in 2013:
Cloud: Ciber is Partner van SuccessFactors, een onderdeel van SAP en leverancier van cloud hr-oplossingen. SuccessFactors ondersteunt de hr-processen in combinatie met de voordelen van cloud computing, zoals een korte implementatietijd, een lage, vaste prijs per gebruiker, een eigentijdse gebruikersinterface en een hoge innovatiesnelheid.
Rapid deployment solutions (rds): Twee van Ciber’s hcm rds-oplossingen, te weten PA/OM en Self-Service, zijn door SAP gekwalificeerd. Hiermee is Ciber in Nederland naar eigen zeggen de eerste SAP hcm-partner die deze producten mag uitrollen. Door deze samenwerking kan Ciber vooraf geconfigureerde oplossingen sneller, goedkoper en met minder risico’s bij klanten inzetten. Ciber-rds wordt binnen een vooraf bepaalde tijd, kosten- en serviceniveau geïnstalleerd.
Mobile: De adoptie van mobiele devices heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen. Deze trend heeft ook invloed op hcm: bedrijven willen hcm-oplossingen mobiel beschikbaar stellen. Zowel SAP-hcm als SuccessFactors zijn toegankelijk via de modernste mobiele toestellen.
Volgens mij gaat Ciber de kant op van Robidus. De HCM markt is een nog ietwat onderontwikkelde markt, zeker als ze de combinatie BPO (outsourcing/cloud/saas)en HCM gaan maken.
Mooie stap. Zo zie je maar dat als je naar de markt kijkt, zelfs in een veranderende omgeving er nog steeds kansen liggen. Het zal alleen wel afhangen hoe ze deze markt gaan benaderen. Doen ze dit op basis van operational excellence, dus volume aanpak, richten ze zich op innovation, specifieke oplossingen, of gaan ze een niche bedienen met een hoger prijspunt.
De tijd al het leren. In alle gevallen is er geld te verdienen.
Mickel, jou opmerking dat we de kant van Robidus opgaan is niet helemaal terecht. Ciber geeft zeker HCM advies, maar minder vanuit een generalistische invalshoek (HR advies in brede zin) als Robidus. Ciber heeft haar trackrecord opgebouwd vanuit de ICT dienstverlening. Vanuit deze invalshoek zullen wij onze klanten ook blijven bedienen.
We verwachten inderdaad veel van innovaties als mobile en van cloud / SAAS. 2 jaar geleden hebben we bijvoorbeeld een app (mTime) ontwikkeld om eenvoudig mobiel uren te kunnen verantwoorden via een smart Phone.