Online crm-aanbieder Salesforce.com neemt voor een onbekend bedrag Rypple over, leverancier van human resource software en social performance management. Door de overname treedt Salesforce.com toe tot de markt voor human capital management (hcm).
Rypple wordt binnen Salsesforce.com omgedoopt tot Successforce. De naam is een knipoog naar de overname van SuccessFactors door SAP. SuccessFactors levert programmatuur voor het beheer van human resources (hr) en wordt als webdienst geleverd.
Deze divisie wordt geleid door voormalig SAP- en Oracle-manager John Wookey. Hij heeft veel ervaring op het gebied van software as a service (SaaS). Marc Benioff, ceo van Salesforce.com, zegt dat Ryppple een betere manier biedt om medewerkers in een sociale wereld te werven en managen.
De software van Rypply wordt door Facebook gebruikt als performance management-oplossing, waarmee de productiviteit van medewerkers kan worden gemeten, aldus Tim Campos die werkzaam is als cio bij Facebook. Zowel managers als medewerkers kunnen commentaar geven op de resultaten.
Spotify
Rypple is in 2008 opgericht. Met behulp van Rypple kunnen teams prioriteiten delen en krijgen zij feedback, coaching en erkenning zodat zij hun doelstellingen kunnen halen. Bedrijven, waaronder Facebook, Gilt Groupe en Spotify, maken gebruik van Rypples social performance app. Deze app is gebaseerd op gedragswetenschap en zich richt op datgene wat mensen daadwerkelijk raakt in hun werk, aldus Salesforce.com.
Model Metrics, Assistly, Radian6
Salesforce wil met de overname van Rypple zich sterker profileren op het gebied van sociale, mobiele en cloud computing oplossingen. Salesforce kocht daarvoor afgelopen november het bedrijf Model Metrics, dat mobiele en social cloud consulting diensten biedt. Eerder werd Assistly in september overgenomen, dat oplossingen biedt voor organisaties met helpdeskdiensten en klantenservice. Eerder dit jaar kocht Salesforce.com Radian6, dat social media analysesoftware levert.