Het web wordt minder statisch en alle content wordt gepersonaliseerd. Dat kan door middel van kunstmatige intelligentie en machine learning. Dit is de toekomstvisie van het Amsterdamse Hippo, dat vorige maand werd overgenomen door het Amerikaanse marketingtechnologiebedrijf Bloomreach. Computable sprak Hippo-medeoprichter Tjeerd Brenninkmeijer tijdens de Hippo.Connect Pre-Night over de invulling van deze overname.
Hippo houdt jaarlijks het Hippo.Connect evenement. In de Amsterdamse Westergasfabriek vertellen klanten hoe zij het Hippo-cms-systeem inzetten om hun digitale aanwezigheid te verbeteren. Traditiegetrouw organiseert de leverancier op de avond voor het event een zogenaamde ‘Pre-Night’.
Dit jaar was dit een diner op een rondvaartboot door de Amsterdamse grachten. Klanten als de politie, de Rijksoverheid, ANWB, NS, Weleda, Airmiles, Bugaboo, Randstad, Greetz, MetOffice en FC Bayern München konden onder het genot van een hapje en drankje hun ervaringen met elkaar delen. Nieuw dit jaar was de aanwezigheid van het Amerikaanse Bloomreach. Dat bedrijf nam de cms-leverancier een maand geleden voor een onbekend bedrag over.
Personalisatie via machine learning
Tjeerd Brenninkmeijer vertelt dat Hippo wil inzetten op personalisatie. Het wilde hier zelf technologieën voor ontwikkelen, maar dit bleek niet realistisch. Bloomreach biedt daar namelijk al een oplossing voor. Dat Amerikaanse bedrijf uit de Silicon Valley gebruikt kunstmatige intelligentie en machine learning om gebruikerspatronen van websitebezoekers te analyseren. Hiermee toont het relevante content voor de bezoekers. Het e-commercebedrijf bedient voornamelijk Amerikaanse retailbedrijven als Staples en Toys”R”Us. Voor hen wordt voorspeld wat populaire producten gaan worden om te verkopen.
‘Met de overname willen we deze personalisatie toepassen op het gebied van content’, vertelt de marketingdirecteur. ‘Ons cms-systeem moet op basis van machine learning voorspellen welke content, zoals productinformatie, video’s of tips voor het onderhoud van een product, relevant is voor de bezoekers. Dit wordt dan ingevuld in een vaste template. Dat zorgt er dus voor dat iedere bezoeker alleen relevante content ziet. Bovendien moet het systeem de gebruikers informeren wat er speelt onder de bezoekers, zodat zij hun content er op kunnen afstemmen.’
Het web veranderen
‘Momenteel heeft Hippo heel wat concurrenten, maar door machine learning in te zetten bij cms-systemen gaan we een uniek product bieden’, vervolgt hij. ‘Hiermee willen we de industrie ‘disrupten’ en het web veranderen. Natuurlijk zijn er al zat cms-systemen die online content personaliseren. Echter is dit allemaal mensenwerk. Met machine learning en kunstmatige intelligentie kan dit ook technisch worden uitgevoerd. Bedrijven moeten nog steeds de content schrijven en invoeren, maar het cms-systeem toont bezoekers gepersonaliseerde content in een vast template.’ Wanneer is dit nieuwe, persoonlijke en niet statistische web werkelijkheid? Daar gaat volgens Brenninkmeijer nog wel een paar jaar over heen. ‘Ik gok over zo’n drie tot vijf jaar.’
Een tweede voordeel van de overname is dat Hippo sneller kan groeien. ‘Bloomreach heeft een sterk verkoopteam van zo’n zestig man. Zij weten precies wie ze binnen welke organisatie moeten hebben en met welke propositie zij hem of haar moeten benaderen.’ De medeoprichter verwacht hiermee sneller te kunnen opschalen in de huidige verticale markten. Dat betreft de overheid, het onderwijs, media, finance, commerce en manufacturing.
Hippo is in 1999 opgericht door ceo Jeroen Verberg, cto Arjé Cahn en cmo Tjeerd Brenninkmeijer. Het levert open source software en is gespecialiseerd in content management systemen (cms) en webportals. Het is al jaren actief in de Verenigde Staten. Daar beschikt het over een kantoor in Boston. Zo heeft het een deal met EMC en levert het zijn cms-systeem EMC Documentum. Om een verdere groei in de VS te realiseren, sloot het een deal met softwareontwikkelaar Dev9. Bovendien is het bedrijf sinds kort actief in Duitsland.
Bloomreach is in 2008 opgericht door internetondernemer Raj De Datta. Het bedrijf zet kunstmatige intelligentie en machine learning in om voor klanten hun online verkeer te analyseren. Het haalde eerder dit jaar 56 miljoen dollar op, onder meer bij de investeringstak van Salesforce, om de groeiplannen te financieren.