Het overgrote deel van de luchthavens is van plan meer te investeren in zelfbediening om zo het toenemende aantal passagiers goed te kunnen blijven bedienen. Luchthavens wereldwijd verwachten binnen de komende drie jaar over meer multi-service kiosken, bagage-inleverpunten en self-service check-in kiosken te beschikken. Driekwart verwacht zelfs dat in 2017 de meerderheid van hun passagiers zelf online incheckt. Dit blijkt uit het Airport IT Trends-onderzoek 2014, in opdracht van luchtvaartautomatiseerder Sita en Airports Council International (ACI).
Wanneer het om it-investeringen gaat, is het verbeteren van de passagiersafhandeling topprioriteit bij 86 procent van de luchthavens. Daarnaast staat passagier- en luchthavenbeveiliging hoog op de agenda (47 procent). Het jaarlijkse onderzoek van Sita en ACI laat zien dat luchthavens wereldwijd zich de komende periode vooral richten op de ‘connected’ reiziger; de reiziger die bijna overal en altijd verbonden is met het web. Investeringen in it-infrastructuren en -diensten die passagiers meer gemak, controle en mobiliteit bieden, krijgen daarom prioriteit.
Van de chief information officers (cio’s) binnen de luchtvaart verwacht 63 procent dit jaar meer geïnvesteerd te hebben in technologie dan vorig jaar. De totale uitgave in 2014 wordt geschat op 6,8 miljard dollar.
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat cio’s ook grote belangstelling hebben voor geolocatie-technologie. Hiermee zijn luchthavens in staat bepaalde diensten aan te bieden aan individuele passagiers op basis hun locatie. Daarnaast hebben vliegvelden veel aandacht voor nieuwe technologieën, zoals ‘near field communications’, iBeacons en draagbare (‘wearable’) technologieën. Vooral Europese luchthavens omarmen dergelijke innovaties, blijkt uit het onderzoek.
Mobiele apps
Ook blijkt uit Airport IT Trends 2014 dat ruim 80 procent van alle luchthavens van plan is om de komende drie jaar te investeren in mobiele apps voor passagiers. 50 procent van hen biedt al vlucht- en luchthaveninformatie via een app. Inmiddels wordt nagedacht over het uitbreiden van hun diensten via mobiele applicaties, waaronder klantrelatiebeheer, bewegwijzering, notificaties van wachttijden in verband met controles en allerhande winkeldiensten.
Het gebruik van sociale media is voor veel luchthavens nog een lastige trend om goed op in te spelen. Het onderzoek toont aan dat de resultaten van het gebruik uiteenlopen. Zo’n 13 procent van de luchthavens geeft bijvoorbeeld aan dat het gebruik van sociale media beter is dan verwacht, terwijl 18 vindt dat het juist tegenvalt.