Mede door de goede verkopen van de nieuwe MacBook en iPad behaalde wederverkoper Amac afgelopen boekjaar een recordomzet. Europa’s grootste Apple-premium-reseller zag de verkoop met achttien procent stijgen tot 216 miljoen euro.
Amac verkocht 42 procent meer computers en 26 procent meer iPads dan in het voorgaande boekjaar. ‘De behoefte om goed toegerust thuis te werken of te studeren heeft hier ongetwijfeld aan bijgedragen’, aldus Amac-ceo Ed Bindels.
Desalniettemin was de coronaperiode ook voor Bindels en zijn team een zware dobber. ‘We gingen met vijftig winkels van intelligente lockdown via volledige lockdown naar open op afspraak’, vertelt hij. ‘Er waren extra marketing-uitgaven nodig voor de beweging naar online, terwijl de kosten van de onder restricties functionerende winkels nauwelijks daalden.’
Bindels is blij dat Amac in dit lastige jaar, waarin het bedrijf voor een groot deel moest overschakelen naar online, toch goed heeft gepresteerd. ‘Dankzij onze omnichannel-strategie en de flexibiliteit van ons personeel hebben we de online-verkoop van Apple-producten voor een groot deel naar ons toe kunnen trekken,’ stelt hij.
In de winkel
In het voorbije jaar kwamen er nieuwe generaties MacBooks, iPads, iPhones en Apple Watches op de markt. Bindels zag het afgelopen boekjaar een verschuiving in de productverkoop. ‘We zagen bevestigd dat producten als de Apple Watch en accessoires toch het best in de winkel worden verkocht. Die willen klanten vasthouden en bekijken. De omzet van deze producten en van diensten zoals verzekeringen daalde dan ook tijdelijk, zij het in geringe mate. De verkoop van de Watch nam echter een vlucht toen de winkels weer open mochten. Dat maakte het ruimschoots goed.’
Na overname van de locaties van verschillende Apple-premium-resellers zijn alle in deze Apple-formule gespecialiseerde Nederlandse winkels sinds dit jaar in handen van Amac. Het betreft voormalige vestigingen van AM Bridge, C-Inside en YouMac (2011), iFactors (2012), iCentre (2017), Ivizi (2019) en Xando (2021). Amac mag zich met vijftig winkels bovendien de grootste Apple-wederverkoper van Europa noemen.
Wat mij is opgevalen bij dit (grote) bedrijf, is dat je als klant het gevoel krijgt, dat er tijd voor je genomen wordt.
m.i. een verdiende groei…………..
@Ron dat komt omdat de verkopers op provisiebasis werken waardoor het advies niet altijd het beste advies is of hoeft te zijn. Je ziet hier nauwelijks oudere medewerkers maar studenten die graag een uurtje praten voor 20 euro provisie. Niks mis mee maar zoals gezegd niet altijd het beste advies maar wel klaarblijkelijk een succesvol concept.
Als Amac met de winkels ook de omzet van die winkels heeft overgenomen, dan is het niet meer dan logisch dat de verkopen een recordhoogte hebben bereikt.