De Amerikaanse ict-leverancier van remote access-software Splashtop opende vorig jaar een EMEA-kantoor in Amsterdam. In een jaar tijd leverde dat een groei van 200 procent aan Nederlandse klanten op. Nu haalt het bedrijf een investering van vijftig miljoen dollar op. Dat geld zet het in om de gehele EMEA-regio te veroveren, met een focus op Nederland. Computable spreekt Alexander Draaijer, algemeen directeur voor de EMEA-regio, over de groeiambities van het bedrijf.
Splashtop is een Amerikaans bedrijf. Hoe maak je de vertaalslag naar Europa?
‘Vorig jaar opende Splashtop een EMEA-kantoor in Amsterdam, waar ik leiding aan geef. In die tijd hebben we het product gelokaliseerd door zeven nieuwe Europese talen toe te voegen en nieuwe betaalmethodes, zoals SEPA, aan te bieden. Ook is een datacenter in Duitsland geopend om zo te voldoen aan lokale wet- en regelgeving zoals de GDPR.’
‘Met deze inspanningen hebben we een omzetgroei van 200 procent in Nederland gerealiseerd. Momenteel hebben we iets minder dan duizend betalende klanten, waaronder NEP Hilversum, Slingeland Ziekenhuis en Leiden University of Applied Sciences. We bedienen hier vooral de mkb’er. Mijn doel is om ook hier grote namen op te tekenen, met name universiteiten en hogescholen.’
Wat zijn de plannen voor Europa in 2021?
‘In Europa bedienen we momenteel zo’n veertigduizend gebruikers en de omzet moet dit jaar met 226 procent groeien. Hierbij richten we ons op drie industrieën: onderwijs (universiteiten en hogescholen), media en entertainment (filmstudio’s) en ict-afdeling en -dienstverleners.’
‘Een aanvullende doelstelling is om nieuw talent aan te trekken, met een focus op specialisten in marketing en sales. Momenteel beschik ik over een team van zeven medewerkers en dit moet tegen het eind van het jaar toenemen tot zo’n dertig.’
Hoe gaan jullie die groei realiseren?
‘Voor de groeiambities is naamsbekendheid en mond-tot-mondreclame belangrijk. We hebben ideale klantprofielen opgesteld en willen die organisaties via ons netwerk van bestaande klanten benaderen. We vinden het daarom belangrijk om echt waarde aan te leveren en een hoge klanttevredenheid te behouden.’
‘De investering van vijftig miljoen, die afkomstig is van Sapphire Ventures, NEA, DFJ DragonFund en Storm Ventures, geeft ons de slagkracht om deze groei te realiseren. Daarnaast wenden we het kapitaal uiteraard aan om wereldwijd nieuwe klanten op te tekenen. We investeren in productontwikkeling, zowel in huis als door overnames, om zo beter te voorzien in de wensen van de markt. Ook zoeken we strategische partners die ons kunnen ondersteunen om nieuwe klanten op te tekenen.’
Hoe onderscheidt Splashtop zich ten opzichte van concurrenten zoals TeamViewer?
‘Met onze remote access-oplossing kan men nagenoeg vanaf elke apparaat, op elk moment, bijna alle apparaten overnemen. Hierbij hanteren wij een cloud-native benadering. Wat betreft technologie verschillen wij niet veel van concurrenten.’
‘Wij onderscheiden ons met onze cultuur. Klanttevredenheid staat bij ons op één. Tevreden klanten zijn belangrijker is dan het hebben van gecontracteerde klanten. Daarnaast zijn onze prijzen transparant en wij doen niet aan jaarlijkse prijsverhogingen.’
Splashtop
Splashtop levert sinds 2010 software en diensten voor toegang en ondersteuning op afstand (remote access en remote support). De organisatie bedient wereldwijd ruim dertig miljoen gebruikers, met name bij grote ondernemingen, academische- en onderzoeksinstellingen, de overheid, het midden- en kleinbedrijf, ict-dienstverleners en ict-afdelingen. Splashtop rekent onder meer Disney, FedEx en General Electric tot ons klantenbestand. Het bedrijf heeft wereldwijd zo’n tweehonderd medewerkers in dienst, verspreid over zes kantoren. Ongeveer veertig procent van het personeelsbestand bekleedt een development-functie.