Spoorbeheerder Prorail wil tests uitvoeren met zelfrijdende treinen voor goederenvervoer en personen. Het doel is om in 2018 ten minste één test uit te voeren op het traject van de Betuweroute. Prorail is ook met de provincie Groningen in gesprek voor een test met personenvervoer. De spoorbeheerder is op zoek naar marktpartijen die kunnen helpen met tests voor autonoom treinvervoer.
Het gaat om tests met het systeem Automatic Train Operation (ATO). Dat kan afhankelijk van het gekozen niveau de handelingen van de treinmachinist deels (niveau 1) tot volledig (niveau 4) automatiseren.
Volgens Prorail heeft het systeem verschillende voordelen. Zo is de verwachting dat treinen die uitgerust zijn met ATO dichter op elkaar rijden waardoor de capaciteit op het spoor wordt vergroot. ‘Daardoor daalt het energieverbruik, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder stops hoeven te maken. Geautomatiseerd rijden kan daarmee een verbetering zijn zonder dure infrastructurele wijzigingen uit te voeren. Een andere manier waarop dit van toegevoegde waarde kan zijn, is tijdens het rangeren. Denk aan goederentreinen in het Rotterdamse havengebied’, stelt het in een toelichting op de test.
De proef is gericht op de toepassingen bij goederenvervoer en zal plaatsvinden op de Betuweroute, de goederenlijn die is uitgerust met het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS. Dat ondersteunt het automatisch rijden beter dan klassieke beveiligingssystemen. De van oorsprong Franse treinbouwer Alstom is partner van het project. ‘Zij werken aan de ontwikkeling van ATO voor toepassingen op spoorweginfrastructuren, en kennen de technische systemen van de Betuweroute goed’, aldus Prorail.
Nederland testland voor treinen
De organisatie nodigt ook andere marktpartijen en Europese collega’s uit om mee te kijken en kennis op te doen. ‘Voor een tweede proef vinden gesprekken plaats met de provincie Groningen. Deze proef zou zich richten op personenvervoer met als doel om na te gaan wat ATO betekent voor uitbreiding van capaciteit op het provinciale railnetwerk.’
Volgens ProRail is het doel van de tests om samen met de marktpartijen zoveel mogelijk te leren van de proeven en kennis te delen met alle betrokken partijen.
De spporbeheerder is ervan overtuigd dat daardoor de innovatie rondom ATO versneld wordt. ‘Niet alleen in Nederland staat het rijden met geautomatiseerde treinen op de innovatie-agenda, ook elders in Europa kijken partijen graag mee naar de ontwikkelingen in Nederland. Om ATO te implementeren, moet er flink wat gebeuren, zowel aan de wal kant, als in het materieel. Het gaat hier om een internationale ontwikkeling. Met de proeven brengen we geautomatiseerd rijden op het spoor dichterbij en gaan we veel leren. Natuurlijk worden machinisten en treindienstleiders nauw betrokken in deze testen en ontwikkeling. Net als op de weg zijn we hiermee in Nederland een vooroplopend testland voor geautomatiseerd rijden.’