Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
virtual reality in het onderwijs

Groei VR/AR-markt bedreigd door gebrek aan ambitie

10 mei 2017 - 10:09ActueelFinanciële dienstverlening
Rik Sanders
Rik Sanders

Ontwikkelaars van virtual en augmented reality (vr/ar) moeten meer focus en ambitie laten zien om het groeikapitaal aan te trekken dat zij nodig hebben om hun potentieel optimaal te ontplooien. Zo niet dan zal de ontwikkeling van deze jonge markt er onder lijden, zo waarschuwt de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) in een marktverkenningsrapport.

Uit het rapport blijkt dat er een groot verschil is tussen de inkomensambities en de financieringsbehoeften van ontwikkelaars. Volgens het onderzoek geeft vijftig procent van de ontwikkelaars, wiens bedrijf in de toekomst meer financiering nodig heeft, aan dat het nog een ronde van meer dan één miljoen euro nodig hebben. Om dit investeringsniveau te bereiken, moeten bedrijven de ambitie hebben binnen vijf jaar ten minste tien miljoen euro aan inkomsten te genereren.

De gemiddelde vr/ar-ontwikkelaar in het onderzoek verwacht echter ‘slechts’ een opbrengst van 1,3 miljoen voor zijn bedrijf. Dit gat kan een barrière vormen voor de verdere ontwikkeling van de sector, omdat het de mogelijkheden voor ontwikkelaars om groeikapitaal aan te trekken beperkt, aldus BOM.

Andere redenen

‘Als de financiën niet aantrekkelijk genoeg zijn, moeten ontwikkelaars met andere redenen komen waarom investeerders in hen zouden moeten investeren. Investeerders zijn altijd op zoek naar potentiële marktleiders met focus en sterke klantenbinding omdat ze daardoor een extra verdienmodel en toegevoegde waarde kunnen creëren’, zegt Coen Sanderink, leider van het onderzoek.

‘Daarom zouden de ontwikkelaars realistische strategieën moeten opstellen voor een sterke positie of voor de bediening van een specifiek marktsegment zoals bijvoorbeeld de opleiding van offshore-personeel of actieve e-sport.’

Hype of business?

In 2016 onderzocht de ontwikkelingsmaatschappij voor het eerst of vr/ar een overdreven hype is, of een business met reële mogelijkheden. In de tweede editie van ‘Een hype, of serieuze business?’ onderzocht BOM een uiteenlopend aantal kwesties zoals begrotingen, opbrengstvoorspellingen en financieringsbehoeften bij 613 ontwikkelaars en gebruikers van vr/ar-technologie in Nederland, België en Duitsland. Dit onderzoek wees uit dat zowel ontwikkelaars als gebruikers ‘onbekendheid met de mogelijkheden’ en een ‘ontoereikende businesscase’ noemden als grootste barrière voor een massale toepassing.

Share

Read more

ActueelInnovatie & Transformatie

The VR Room opent tweede vestiging in Amsterdam

ActueelInnovatie & Transformatie

CeBIT 2017: Van slimme lantaarn tot AR-putt

Virtual reality
AchtergrondCloud & Infrastructuur

‘Virtual reality wacht nog steeds op killer-app’

Online gaming
ActueelInnovatie & Transformatie

Groningse game-ontwikkelaars starten coöperatie

cybersecurity
OpinieSecurity & Awareness

Vijf securitytrends voor virtualisatie in 2017

Virtual reality
OpinieInnovatie & Transformatie

2016 was toch het jaar van virtual reality

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Populaire berichten

More articles

Uitgelicht

Marijn van Baar, M&A Director van Visma

Partnerartikel
AdvertorialWerkplek & Beheer

Overnamestrategie van Visma bouwt ecos...

Visma, leverancier van SaaS- en cloudoplossingen op het gebied van boekhouding en salarisverwerking, groeit in de Benelux door een uitgekiende...

More press releases

Footer

Direct naar

  • Carrière tests
  • Kennisbank
  • Planning
  • Computable Awards
  • Magazine
  • Abonneren Magazine
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
  • Whitepapers & Leads
  • Vacatures & Employer Branding
  • Persberichten

Contact

  • Colofon
  • Computable en de AVG
  • Service & contact
  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Inlog

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.nl is a product from Jaarbeurs
Jaarbeurs maakt gebruik van cookies

Jaarbeurs maakt gebruik van functionele, analytische, social media en advertentie-cookies. Op deze manier kunnen wij relevante informatie tonen.

Voor de meest relevante content vragen we je akkoord te gaan met advertentie- en social media-cookies. Liever niet? Dan gebruiken we alleen noodzakelijke, statistische en functionele cookies, wat kan resulteren in minder relevante content.

Voor meer info over het cookiegebruik en de verwerking van jouw persoonsgegevens kijk je in ons Privacy Statement.

Accepteren
Weigeren