Rijkswaterstaat (RWS) is een proef gestart met het plaatsen van sensoren in de Noordersluis bij IJmuiden. Het Rijkswaterstaatonderdeel CIV (Centrale Informatie Voorziening) heeft in samenwerking met partijen, waaronder KPN, sensoren geplaatst op drijframen in de waterkering.
‘De drijframen hebben de functie van stootkussen tussen de schepen die geschut worden en de kolkwand van de sluis. Door scheepsbewegingen raken deze drijframen soms beschadigd, waardoor er storingen kunnen ontstaan. Dit heeft weer invloed op de 24/7-beschikbaarheid van de Noordersluis’, aldus Rijkswaterstaat.
Rijkswaterstaat test de technische mogelijkheden van het LoRa-netwerk (Long Range) van KPN. Dat netwerk is speciaal opgezet voor de communicatie van IoT-apparatuur (Internet of Things). Data van sensoren of andere aan internet gekoppelde apparaten worden over een netwerk met een beperkte bandbreedte verzonden.
Rijkswaterstaat: ‘Met de informatie die de sensoren leveren, is de onderhoudsaannemer sneller in actie te komen bij een storingsmelding of wanneer er schade is ontstaan aan een drijfraam.’ In mei 2017 wordt de eerste proef met sensoren op de drijvende stootkussens in de sluis afgerond.
Dashbord
KPN levert ook een dashboard, via welke gegevens van de sensoren zijn uit te lezen. Geeft een sensor aan dat haar positie is gewijzigd, dan is dat een indicatie dat het drijfraam, waaraan bevestigd de sensor, is verplaatst. Een toestandswijziging kan leiden tot een melding aan de aannemer en Rijkswaterstaat. Vervolgens zijn schepen in lichten, bijvoorbeeld om vaart te minderen omdat er bij een storing een opstopping dreigt te ontstaan.
Rijkswaterstaat: ‘De sensoren kunnen het afbreken van delen van een drijfraam detecteren. Ook een wijziging in de horizontale positieverplaatsing van een drijfraam en detectie van een breuk van de kettingaansluiting waarmee het drijfraam is bevestigd aan de kolkwand van de sluis, is ermee op te sporen.’