De Amsterdamse startup Recruitz.io heeft een investering van twee miljoen euro binnengehaald. Investeerder Slingshot neemt voor dat bedrag een minderheidsbelang in het bedrijf. Recruitz.io levert oplossingen voor de werving van personeel en maakt daarbij gebruik van kunstmatige intelligentie (ki).
Door de investering kan het bedrijf zijn oplossingen uitbreiden en internationaal groeien. De startup wil organisaties de mogelijkheid bieden om met intelligente wervingscampagnes talent te bereiken dat tot nu toe onbereikbaar leek. ‘Waar vacatures nu nog vooral via vacaturesites of LinkedIn gepromoot worden, vindt en bereikt onze technologie (passief) talent op de plekken waar ze juist dagelijks komen, bijvoorbeeld Google of Facebook. Door de inzet van kunstmatige intelligentie bepaalt de technologie als het ware zelf waar, wanneer en hoe het door middel van advertenties talent weet te bereiken en brengt de ‘perfecte match’ op deze manier steeds dichterbij’, aldus een verklaring van het bedrijf.
De software van het bedrijf analyseert en optimaliseert continue de wervingscampagne, wat moet leiden tot betere resultaten tegen lagere kosten. Volgens de makers biedt de technologie veel kansen voor werving en is de zogenoemde ‘post & pray-methode’ verleden tijd.
‘Tot nu toe worden er vaak hoge budgetten ingezet om met statische recruitmentcampagnes werkzoekenden te vinden en te bereiken. Juist passief werkzoekend talent is meer gevraagd dan ooit in een arbeidsmarkt die meer en meer onder druk staat’, aldus Lars Wetemans, oprichter en directeur van de startup.
Wetemans is trots dat zijn Recruitz.io één van de weinige Nederlandse bedrijven is die zo’n investering realiseert. ‘Nu kunnen wij zowel nationaal als in internationaal nog meer organisaties helpen met het aantrekken van onbereikbaar talent.’
Uber
Wetemans kan door ki en automatisering steeds beter inspelen op de uitdagingen van de recruitmentindustrie, en een goede basis leggen voor nieuwe manieren van werven.
Recruitz.io is in 2016 opgericht en groeide binnen een jaar op eigen kracht naar 22 medewerkers. Het bedrijf verwacht het aantal medewerkers binnen een paar maanden te verdubbelen. Klanten zijn onder andere: Randstad, Adecco, Booking.com en Uber. Het bedrijf won eerder dit jaar de door ondernemersmagazine Sprout uitgeroepen Startup-award van het jaar 2016.