Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wil eind 2017 starten met grootschalige Europese tests met zelfrijdend vervoer op Nederlandse wegen. Het gaat onder meer om truckplatooning en voertuigen die via data-communicatie met elkaar op de autopiloot rijden.
Dat zijn vertegenwoordigers van de Europese Commissie, de auto-industrie en telecombedrijven en ministers en ambtenaren van verschillende lidstaten overeengekomen tijdens een bijeenkomst op 15 februari 2017 in Amsterdam. Zij stellen dat het makkelijker moet worden voor fabrikanten om in meerdere landen op de openbare weg testen uit te voeren.
Nu gelden in elk land nog verschillende ontheffingsprocedures die doorlopen moeten worden voordat een zelfrijdend voertuig de openbare weg op kan. Het moet op termijn eenvoudiger zijn om in de lidstaten van de EU tests uit te voeren. Eind 2017, uiterlijk begin 2018 moeten nieuwe EU-brede tests worden uitgevoerd. Nederland, Duitsland, Zweden, Spanje en Oostenrijk trekken de kar als het gaat om experimenten met zelfrijdend en connected vervoer.
De lidstaten hebben het in Amsterdam onder meer gehad over het belang van standaarden voor datacommunicatie. Data moet probleemloos tussen alle voertuigen uitgewisseld kunnen worden. Daarvoor worden afspraken gemaakt over standaardisatie. De Europese auto-industrie heeft toegezegd ervoor te zorgen dat nieuwe auto’s vanaf 2019 met elkaar kunnen communiceren, zodat vanaf dan data-uitwisseling tussen voertuigen en verkeerscentrales in de praktijk mogelijk wordt.
A2
In april vorig 2016 zijn onder Nederlands EU-voorzitterschap proeven gedaan met zogenoemde truck platoons. Daarbij reden zes colonnes van vrachtwagens op autopiloot van verschillende Europese steden naar de Rotterdamse haven. Verzekeraar AON voerde op de A2 tests uit met vijftig auto’s in autopilot-modus. Ook vinden in Appelscha en Wageningen tests plaats met pods, dat zijn zelfrijdende wagentjes die mensen vervoeren over een korte afstand.
90 miljoen euro
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), decentrale overheden en het bedrijfsleven investeren tot en met 2020 samen 90 miljoen euro in het Partnership Talking Traffic. Het samenwerkingsverband met de verkeersindustrie, telecom- en internetbedrijven en automotivebedrijven is opgezet om de komende vijf jaar innovatieve verkeerstoepassingen te ontwikkelen en te leveren.
Hoe krijg je toestemming?
Hoe krijg je toestemming voor een test met zelfrijdend vervoer op de openbare weg?
Door aanpassingen van wetgeving kunnen sinds 2015 in principe op alle Nederlandse wegen tests plaatsvinden. Om op de openbare weg te kunnen testen, is ontheffing nodig van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en de wegbeheerder. Voor het Nederlandse hoofdwegennet is dat Rijkswaterstaat. Voor andere wegen zijn dat lokale wegbeheerders (gemeenten en provincies). De RDW en wegbeheerders hebben een eigen verantwoordelijkheid, maar bekijken de aanvraag ook gezamenlijk. De interactie tussen het voertuig, de infrastructuur en de verkeerssituatie bepaalt voor een groot deel of de test veilig kan plaatsvinden, en dus of er een ontheffing wordt verleend. Als er bijvoorbeeld onderdelen van de route zijn waarbij de RDW onvoldoende zekerheid heeft over hoe het voertuig zich zal gedragen, wordt gezamenlijk gezocht naar een alternatief om de tests mogelijk te maken. Alleen wanneer zowel de wegbeheerder als de RDW toestemming geven, kan een test plaatsvinden.
Bron: Ministerie van Infrastructuur en Milieu