De resultaten uit diensten voor consumenten compenseren de stroeve resultaten van KPN op de zakelijke markt. Volgens topman Eelco Blok ligt het bedrijf echter op koers om de zakelijke dienstverlening aan te passen aan de veranderende markt. Dat zei hij in een toelichting op de jaarcijfers en de resultaten van het vierde kwartaal.
Op de zakelijke markt boekte KPN 7,2 procent minder omzet dan een jaar eerder. Het bedrag kwam uit op 2,5 miljard euro. Het bruto bedrijfsresultaat liep 5,9 procent terug tot 1,5 miljard euro. De consumententak zag de resultaten met 4,1 procent stijgen tot 1,8 miljard euro. Volgens verschillende economen biedt dat voldoende compensatie om een daling van de ebitda te voorkomen.
Blok meldt dat de telecomaanbieder in 2016 belangrijke stappen heeft gezet om de uitdagingen in de zakelijke markt aan te pakken. Hij doelt op het versterken van de dienstverlening met cloud- en werkplekdiensten en het aanbod van securitydiensten. KPN rondde begin 2017 de overname van securityspecialst Dearbytes af. Ook rondde het bedrijf de eerste fase van een bedrijfstransformatie en besparingsprogramma af. Daarbij zou 460 miljoen euro aan bedrijfskosten zijn bespaard en de dienstverlening meer in lijn lopen met de huidige markt. Om die besparingen te bereiken, zijn ook arbeidsplaatsen geschrapt.
De KPN-topman: ‘Op korte termijn zien we nog steeds omzetdruk in de zakelijke markt vanwege de migratie van klanten van traditionele telecomdiensten naar geïntegreerde dienstverlening. Echter, dit leidt ook tot additionele cross-sell mogelijkheden. De sterke verbetering van de klanttevredenheid, de stijging van het aantal KPN Een-klanten (internet en bellen, red.) en de toename van onze orderportefeuille in het vierde kwartaal tonen aan dat we op de juiste weg zijn.’
In de tweede fase van het besparingsprogramma ligt de focus op het stroomlijnen van de netwerk-ict en het vereenvoudigen van de organisatie. Dit moet leiden tot een jaarlijkse kostenbesparingen van minstens 300 miljoen euro tegen het einde van 2019.
Glasvezel
Blok licht toe dat door investeringen in de afgelopen jaren de netwerken inmiddels grotendeels uit glasvezel bestaan en die infrastructuur moet de basis zijn voor het uitbouwen van de positie op de zakelijke markt. Hij stelt dat KPN in alle segmenten van de zakelijke markt overstapt op een geïntegreerd dienstenaanbod en nieuwe technologieën.
Volgens de onderneming groeit de vraag naar zogenoemde multi play en ict-diensten vooral in het mkb (27 procent) maar is dit nog niet voldoende om de daling in traditionele telecomdiensten te ondervangen. ‘Ook is er sprake van rationalisatie en prijsdruk in voornamelijk de grootzakelijke mobiele markt.’
Blok hoopt KPN’s positie op het gebied van toegang en connectiviteit te gebruiken om de positie in ict uit te bouwen. Zo heeft het bedrijf zes datacenters die specifiek colocation-diensten aanbieden, ondergebracht in de nieuwe onderneming NLDC. Hiermee moet volgens de onderneming beter worden ingespeeld op de groeikansen in de markt voor colocation, waarbij ‘carrier en cloud neutraal’ voor klanten belangrijke beslissingscriteria zijn. KPN zegt zich ook goed te positioneren voor groeikansen wat betreft het Internet of Things (IoT) via een landelijk dekkend LoRa-netwerk en het aanbieden van IoT-diensten via verschillende netwerktechnologieën.
Winst loopt terug
Tot nu toe leidde die stappen nog niet tot de gewenste resultaten. Onder aan de streep liep de winst sterk terug. KPN boekte een nettoresultaat van 370 miljoen euro. Dat is een daling van 154 miljoen ten opzichte van 2015.
Het bedrijf wijst erop dat het in 2015 kon profiteren van een eenmalige boekwinst van 184 miljoen euro op de verkoop van aandelen van de Duitse tak van Telefónica. Ook waren er het afgelopen jaar extra kosten door een bod dat KPN deed op uitstaande obligaties. Zonder die bedragen zou de nettowinst volgens KPN 27 procent hoger zijn uitgekomen.