Ict-dienstverlener Atos biedt al zijn Nederlandse medewerkers via privélease een auto aan. Met de nieuwe regeling biedt Atos een alternatief aan medewerkers die niet in één keer een groot bedrag willen uitgeven voor de aanschaf van een auto. Bovendien is geen sprake van fiscale bijtelling, hoeven medewerkers geen waarborg tot 25 procent van de cataloguswaarde van de auto te betalen en hebben zij zekerheid over hun maandelijkse kosten.
Medewerkers van Atos Nederland kunnen voortaan profiteren van de voordelen die Atos Privé Auto Lease te bieden heeft. Privélease is de particuliere vorm van het leasen van een auto. Medewerkers die gebruikmaken van deze nieuwe regeling kopen de auto niet, maar leasen een nieuwe auto bij een leasemaatschappij voor een vast bedrag per maand. De vaste maandelijkse kosten worden verrekend met het nettosalaris, inclusief de kosten voor onder meer verzekeringen, wegenbelasting en onderhoud.
Los van arbeidsvoorwaarden
Atos heeft de privélease-overeenkomst afgesloten met leasemaatschappij Noordlease. Binnenkort wordt een tweede leasemaatschappij toegevoegd, waardoor de keuze voor medewerkers ruimer en vergelijkingen eenvoudiger worden. Alle medewerkers in Nederland kunnen gebruikmaken van Atos Privé Auto Lease. De privéleaseregeling staat geheel los van de arbeidsvoorwaarden en de huidige zakelijke leaseregeling.
Eén van de voorwaarden is dat medewerkers een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd of minimaal een jaarcontract hebben. Het leasecontract staat op naam van de medewerker en Atos faciliteert een gedeelte van het proces. De vaste maandelijkse kosten worden verrekend met het nettosalaris. De leasemaatschappij regelt verder alle bijkomende zaken, zoals reparaties en onderhoud, de wegenbelasting, schades en verzekeringen. Als zich problemen voordoen, wordt altijd vervangend vervoer geregeld, ook bij pech onderweg. Kosten voor onderhoud, keuringen, reparaties en het vervangen van banden zijn bij het vaste maandbedrag inbegrepen. Andere variabele kosten die zijn verbonden aan het gebruik van de auto, zoals brandstofkosten, parkeerkosten, verkeersboetes en het opvragen van nieuwe kentekenbewijzen, zijn voor eigen rekening.
Aantrekkelijk voordeel
'Met Atos Privé Lease willen we medewerkers extra voordelen bieden door hen op gebied van vervoer en mobiliteit optimaal te faciliteren', zegt Peter Kersten, vice president Human Resources van Atos Benelux. 'We hebben een ruim assortiment samengesteld van auto's met een maximale kooldioxide-uitstoot van 140 gram. Dit sluit aan bij onze strategie waarin duurzaamheid voorop staat en de aanschaf van kooldioxide-zuinige auto's wordt gestimuleerd. De eerste reacties van medewerkers zijn positief. Zij beschouwen deze regeling als een aantrekkelijk voordeel.'
In 2010 was Kersten nog minder positief over de autoleaseregeling bij Atos. Toen meldde hij dat Atos de regeling ging herzien. Het bedrijf bekeek welke personeelsleden hun leaseauto nog echt nodig hadden. Er is nooit bekendgemaakt hoeveel medewerkers toen hun leaseauto zijn kwijtgeraakt. Wel werd toen al besloten om meer milieuvriendelijke auto's aan te schaffen.
Het gaat toch alleen maar hierom:
‘Met de nieuwe regeling biedt Atos een alternatief aan medewerkers die niet in één keer een groot bedrag willen uitgeven voor de aanschaf van een auto’.
Of te wel een extraatje voor medewerkers die niet voor een lease auto in aanmerking komen? (Of inderdaad een tweede autootje).
Ik zie het probleem niet…
Eens met Henk. Het gaat niet over de auto van de zaak. Het is een alternatief voor zelf privé een auto aan te schaffen met dezelfde risico’s. De zakelijke lease auto’s waarbij ook brandstof wordt vergoed blijven gewoon bestaan.
Indien je overstapt bij Atos van de zakelijke leaseregeling naar de privélease verdwijnt er een component van je salaris. Atos deint dan wel zorg te dragen dat het salaris evenredig wordt verhoogd.
@Gast. Een socialere reactie kan ik me niet voorstellen, waarvoor dank. Je zegt dus eigenlijk; “Hallo fiscus, die auto is een salaris component en derhalve loon in natura, wilt u zo vriendelijk zijn daar rekening mee te houden bij mijn inkomstenbelasting. Tevens wil ik mijn pensioen verzekering op de hoogte brengen van dit heugelijke feit en mijn premie naar omhoog bijstellen zodat deze weer in de pas loopt.” etc. etc.
Wat een genereuze geste.
Gast, een auto is gereedschap waarmee de werkgever borgt dat je je werk naar behoren kunt doen en op tijd en veilig op de plaats van bestemming aankomt om datgene te doen waar het salaris tegenover staat. Gereedschap wordt in deze branche doorgaans ter beschikking gesteld, is en blijft eigendom van de werkgever. Koks krijgen bijvoorbeeld een vergoeding voor de messen en kleding. Efin, als het verkapt loon is, dan ook belasten, prachtig. Als Atos meegaat in jou verhaal gaan de werkgeverslasten flink omhoog, evenals de uitkering ontslag etc. etc. en komen er nog meer van dit soort idiote akties waarmee Atos zichzelf noodgedwongen moet gaan beschermen.
Nog een keer dan. “ter beschikking gestelde middelen om uw werk naar behoren te kunnen uitvoeren zijn niets meer dan dat. Bij inzet voor andere doeleinden worden dit inkomsten in natura en dienen derhalve ook als zodanig te worden belast”. Met andere woorden zit je op de zgn. bank of bij ontslag, kun je ook geen rechten ontlenen aan de inzet van ter beschikking te stellen middelen, en draagt daarvoor ook geen risico en/of verantwoording voor contracten van leveranciers, fleetowners ed.
Goed en verstandig geregeld dus.